Materiały konferencyjne SEP 1992

Szkoła Eksploatacji Podzienmej * 92 329 wdrażających rozwiązania preferowane. W treikcie wdrażania tego prograonu należy badać w sposób stały skutki ekonomiczne Jego realizacji. 2. Wyposażenie górnictwa amerykailskiego Ścianowy system eksploatacji węgla w górnictwie amerykańskim wprowadzono dopiero w połowie lat siedemdziesiatycłi, w miejsce stosowanego powszechnie systemu komorowo-filarowego. Fakt ten miał wiele pozytywnych skutków dla górnictv/a europejskiego. Ponieważ brak było miejscowych producentów maszyn, wyposaże- nie techniczne importowano z firm europejskich stawiając jednak odmienne wymagania, zgodnie z aktualnym ogólnym poziomem tech- nicznym, wyższym niż w Europie, ergonomia, ochroną środowiska, automatyzacja, diagnostyką, niezawodnością i trwałością oraz ścisłym rachunkiem ekonomicznym osiąganych rezultatów. Dostawca- mi wyposażenia obecnie są głównie firmy niemieckie i brytyjskie, oraz w niewielkim stopniu japońskie. Wzrost popytu na ten typ maszyn spowodował również podjecie rodzimej amerykańskiej pro- dukcji kombajnów i przenośników, ze względu Jednak na wysoki koszt robocizny nie udało się uruchomić produkcji zmechanizowa- nych obudów ścianowych. Wymogi szybkiego serwisu, oraz ochrona własnego rynku pracy, spowodowały konieczność otwarcia przez firmy europejskie filii amerykańskich. Rozwiązania techniczne opracowane i sprawdzone na rynku amerykańskim, zostały dopiero w dalszych latach wdrożone w górnictwie europejskim z pewnymi jed- nak uproszczeniami ze względu na inne relacje ekonomiczne, kul- turę techniczną i tradycje. W 1990 roku eksploataowanych było 96 wyrobisk ścianowych. Zmiany zachodzące w rozwoju parajnetrów wy- dajnościowych i niezawodnościowych wyposażenia ścianowego ilust- ruje najlepiej faJct, że w roku 1930 eksploatowano 89 ścian, któ- rych średnia długość wynosiła 150 m, a obecnie wynosi 215 m co daje 43% wzrostu długośc i, nat omi ast najdłuższa ści ana pos i ada długość 300 m. Wybieg ścian w 1990 roku dla 6-ciu przekraczał 3 km, a dla 50-ciu 1,5 km.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3