Materiały konferencyjne SEP 1992

70 Underground Exploitatłon Schooł '92 ' • " ' " — _ _ , — ^ — - I P I J • I . • > — , > 1 — 1 I typów fal wykazuje, że w rejoni e przyśc i anowym (strefa w interwale 90-125) oraz w otoczeniu śladu krawędzi eksploatacji w pokładzie 501 nastąpił spadek wartości tego współczynnika. Przyjmując za uzasadniony związek miedzy wzmożonymi, w takicłi strefacłi, naprężeniami a sejsmicznością można przyjąć, że spadek wartości współczynnika Jest rezultatem dezintegracji struktury masywu w rejonie ognisk wstrząsów górniczych. Zdecydowany wzrost wartości współczynnika, sygnalizujący stan przedkrytyczny zarejestrowano w dwu strefach, przy czym strefa pierwsza, przylegająca do śladu krawędzi (otoczenie punktu 75,20) zaznacza sie w odniesieniu do fal PI i SI propagujących w skałach stropowych a strefa druga znajdująca się w odległości ok.50m. od ś 1 adu krawędź i w końcowej cześc i wybi egu śc i any zaznacza sie przede wszystkim w wartościach przyporządkowanym falom "węglowym" S2 Podumowując analize rozkładu współczynników transmisji energii sejsmicznej należy stwierdzić^ że w rejonach odległych od źródeł wzmożonych naprężeń rozkłady charakteryzujące fale węglowe i stropowe są zbl iżone do siebie, natomiast w miarę zbliżania sie frontu ściany we wszystkich strefach gdzie wcześ- niej zarejestrowano podwyższone wartości współczynników nEistepuje gwałtowny spadek wartości charakteryzujących pokład a wartości opisujące warstwy stropowe obniżają sie w bezpośrednim sąsiedztwie ściany. Wyraźną cechą charakterystyczną opisanych powyżej rozkładów są wyższe wartości współczynników i związanych z nimi naprężeń od strony chodnika 2E co można interpretować Jako efekt dodatkowego obciążenia skał stropowych wzdłuż granicy zrobów ściany 22E. 5.2. Ocena stanu naprężeń na podstawie badań Ana1 i zowane rozkłady współczynni ka t ransmi sj i energi i sejsmicznej pozwalają scharakteryzować stan naprereń w pokładzie 507 w rejonie ściany 22E. W badanym obszarze dominującym elementem, z kształtujących ten stan, był ślad krawędzi eksploatacji w pokładzie 501. Wszystkie, załączone mapki i lustrują ten stan. Także zmiany które zaszły w okresie miedzy pomiarami znajdują swoje źródło w konturze tej krawędzi. Drugim

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3