Materiały konferencyjne SEP 1993 - tom 1
Szkoła Eksploatacji Podziemnej '93 i subwencji, ulg, gwarancji kredytowych wpływa na sytuację finansową przedsiębioistw sektora energii oraz na warunki dla stymulacji wzrostu efektywności wykorzystania paliw i energii przez użytkowników. Narodowy Bank Polski - decyduje o poziomie oprocentowania kredytów, polityce kredytowej, limitacłi środków przeznaczonych na kredyty, gwarancjach kredytowych dla inwestorów zagranicznych. Ma to istotny wpływ na możliwość pozyskania środków na restrukturyzację i rozwój przedsiębiorstw górniczych i energetycznych. Minister Przekształceń Własnościowych - decyduje o przekształceniach własnościowych przedsiębiorstw sektora paliw i energii w spółki prawa handlowego oraz ich prywatyzacji, a także sprawuje nadzór nad tymi przedsiębiorstwami. Minister Wsp^pracy Gospodarczej z Zagranicą - decyduje o warunkach wymiany paliw i energii z zagranicą (limity, pozwolenia, cła, podatki). Tego rodzaju rozproszenie decyzyjne na szczeblu centralnym w odniesieniu do przed- siębiorstw górniczych i energetycznych - nie pozwala na prowadzenie odpowiedniej polityki energetycznej zarówno w kraju w trybie nadzoru nad tym sektorem, jak również w powiązaniach międzynarodowych. Konsekwencje tego rodzaju rozproszenia decyzyjnego na szczeblu centralnym to między innymi: nadmierne trudności ekonomiczne w całym sektorze górnictwa paliw i energii, zwłaszcza w przedsiębiorstwach, które w poprzednich latach rozpoczęły kapitałochłonne i trwające kilka lat inwestycje, brak możliwości korzystania z oferowanych kredytów zagranicznych na znacznie dogodniejszych warunkach niż uzyskanie kredytów krajowych, a to ze względu na odmowę poręczania przez polskie banki spłaty takich kredytów zagranicznych. Taki restrykcyjny system finansowy zahamował programowanie rekonstrukcji, modernizacji i rozwoju zdolności produkcyjnych w tej branży, brak odpowiedniego ustawodawstwa prawnego, pozwalającego na stosowanie różnych form restrukturyzacji w odniesieniu do poszczególnych branż tego sektora gospodarczego. ewidentne straty Skarbu Państwa z kuriozalnej polityki w handlu polskim węglem na rynkach zagranicznych, chaos zależności i podporządkowania przedsiębiorstw pństwowych na szczeblu centralnym przekształcanych w spółki o różnym statusie. 3. Podstawowe zasady organizacyjne i systemowe Zmiany polityczne i gospodarcze zmierzjące do urynkowienia i urentowienia go- spodarki narodowej, wymagają głębokiej restrukturyzacji i modernizacji krajowej gospodarki energetycznej - przedsiębiorstw przemysłu górniczego i energetycznego Sekcja I 111
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3