Materiały konferencyjne SEP 1993 - tom 1

Underground Exploitation School '93 4. Instrumenty realizacyjne Dla realizacji wyżej zarysowanych celów państwowej polityki energetycznej - szczebel rządowy - centralny musi być wyposażony w niezbędne instrumenty realizacyjne, do których zaliczyć należy: normowanie i kontrola jakości paliw i energii dostarczonych zarówno z kraju, jak i z zagranicy, jak również urządzeń energetycznych; kontrole stanu zapasów paliw, warunków bezpieczeństwa i zaawansowania przyrostu zdolności produkcyjnych - rozwojowych w poszczególnych podsektorach energetycznych, kontrola i kształtowanie całej sfery podatków i opłat, dywidend i zysków z państwowych przedsiębiorstw energetycznych, kontrola i wpływ na ceny paliw i energii dla wszystkich kategorii odbiorców^ koncesjonowanie i licencjonowanie przedsiębiorstw energetycznych, przekształcenia organizacyjne i własnościowe państwowych przedsiębiorstw energetycznych, organizowanie pomocy kredytowej i finansowej dla przedsiębiorstw górniczych i energetycznych (gwarancje kredytowe krajowe, gwarancje dla kapitału zagranicznego), preferencje kredytowe, udział państwa (budżetu centralnego) w finansowaniu określonych inwestycji mających charakter infrastrukturalny, określenie warunków współdziałania administracji rządowej i samorządowej, dotyczących lokalizacji dla nowych obiektów energetycznych. 5. Struktury organizacyjne w krajach EWG i w Polsce Przewodnią ideą w kształtowaniu rozwiązań organizacyjnych i systemowych w se- ktorze górnictwa surowców energetycznych i elektroenergetycznych w warunkach go- spodarki rynkowej musi być - jak wyżej podano bezpieczeństwo zaopatrzenia kraju w paliwa i energię. Tej dyrektywie powinny być podporządkowane opracowania: nowego ustawodawstwa, jasnej organizacji, normalnego systemu ekonomiczno-finansowego. We wszystkich tych dziedzinach powinno się sięgać do sprawdzonych od dziesiątków lat doświadczeń krajów EWG i adaptować je do polskich warunków. W krajch EWG - mimo różnych form organizacyjnych, rozwiązań systemowych i przeobrażeń, jakie zachodzą w prawach własności, wynikających: z uwarunkowań wewnętrznych (własne zasoby energetyczne, koszty pozyskania paliw i energii, ceny, cła podatki, systemy własnościowe) oraz z uwarunkowań zewnętrznych (zależności od importu paliw i energii, wspólne międzynarodowe działania), występuje wspólne zjawisko - odpowiedzialności rządów za ł^ezpieczeastwo zaopatrzenia kraju w paliwa i energię. 114 Tom I

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3