Materiały konferencyjne SEP 1993 - tom 1

Underground Exploitation School '93 2. Szczebel pośredni. Szczebel pośredni to Zarządy - Polski Węgiel, Polska Energetyka oraz np. koncerny w węglu kamiennym, holdingi w węglu brunatnym i energetyce realizujące politykę i strategię energetyczną kraju wyznaczaną przez Ministerstwo Gospodarki. Do zakresu działania tych ogniw pośrednich pomiędzy Ministerstwem Gospodarki a zakładami produkcyjnymi - przedsiębiorstwami zaliczyć należy prowadzenie: polityki technicznej i technologicznej, polityki ekonomiczno-finansowej, polityki inwestycyjnej, restrukturyzacyjnej i modernizacyjnej zapewniającej właściwy potencjał wytwórczy, przesyłowy, dystrybucyjny, nadzoru i kontroli nad spójnością polityki gospodarczej państwa (efektywność produkcji, jakość odpowiadająca standardom światowym, racjonalizacja zużycia paliw i energii). Podstawowymi kryteriami dla organizacji szczebla pośredniego powinno być prefe- rowanie takich rozwiązań, które będą gwarantować efektywność gospodarczą. Dla polskiej gospodarki energetycznej, najwłaściwszym przykładem rozwiązań organi- zacyjnych są organizacje stosowane w niemieckim i angielskim przemyśle paliw i energii. 3. Szczebel podstawowy. Do zasadniczych zadań przedsiębiorstw górniczych, energetycznych należy bezpo- średnia działalność gospodarcza - wydobywanie, uszlachetniania, przetwarzanie, przesy- łanie i dostarczanie na potrzeby kraju i na eksport paliw i energii - w wielkościach określanych przez szczebel nadzoru (pośredni), odpowiedniej jakości i po maksymalnie niskich kosztach i cenach. Jednostki szczebla podstawowego organizacyjnie powinny być - jednostkami produ- kcyjnymi - na ograniczonym rozrachunku gospodarczym, w których cały wysiłek kadry kierowniczej i załogi skoncentrowany jest na - ilości, jakości i efektywności produkcji. Wszystkie aktualne obciążenia podmiotów gospodarczych w obszarze paliw i energii, a wynikające z ustawy o przedsiębiorstwie powinny być poddane rewizji i dostosowane do rzeczywistych funkcji, jakie zakłady te mają spełniać w całym systemie zaopatrzenia kraju w paliwa i energię. Niezbędne jest kreowanie nowego - menedżerskiego typu przedsiębiorstwa państwowego oraz przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, w którym powinny być realizowane „twarde" kryteria finansowe, promocje konkurencji oraz urealnianie kosztów, cen paliw i energii. 6, Generalne stwierdzenia i wnioski 1. Aktualny stan prawny, organizacyjny i ekonomiczno-finansowy w Polsce w gór- nictwie oraz w gospodarce paliwami i energią nie spełnia podstawowego zadania 116 Tom I

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3