Materiały konferencyjne SEP 1993 - tom 1
Szkoła Eksploatacji Podzicniiiej '93 6* Rola marketingu Do tej pory w górniczej rzeczywistości pojęcie marketingu nie było pojęciem znanym z uwagi na niedobory węgla na niegospodarnym rynku. Wprowadzenie mecłianizmów rynkowycli, a także kar za zanieczyszczenie środowiska spowodowały, iż nagle węgiel, a zwłaszcza węgiel z kopali „ Siersza", „Jaworzno", ,Jan Kanty", „Janina" zaczął być towarem trudno sprzedawalnym. Wszystkie te kopalnie zaczęły się więc szybko uczyć zasad marketingu. Pojawiły się więc reklamy przy okolicznych drogacłi. Szybko odkryto, że łiasła reklamowe typu „sprzedajemy węgiel po konkurencyjnycłi cenacłi" napisane małymi literami nie budziły niczyjego zainteresowania. Dlatego też zaczęto szukać tego co na „zachodzie" jest powszechnym w reklamie a więc sloganów reklamowych np.: „najtaniej w Polsce" „tylko u nas" „u nas najszybciej" „tylko nasz węgiel na opid" W pewnym okresie prowadzono również wojnę podjazdową rozdając zachęcające ulotki w kolejce u konkurentów i.t.p.. Jednak największy skutek odniosła akcja prowizyjna. KWK „Janina" pozyskała wielu akwizytorów na terenie całego kraju budując sobie sieć własnych małych odbiorców. To pozwoliło uzyskiwać ceny korzystniejsze od konkurencji. Wiele kopalń w ogóle jeszcze nie zastanowiło się nad ceną zbytu pobierając dotacje i uzyskując pozorny „zysk". Wydaje się, iż rynek węglowy powoli zaczyna się porząd- kować i w niedługim czasie powinien uzyskać cechy normalności. Przyswajanie sobie zasad marketingu spowodowało również, iż kopalnia zadbała o swoją reklamę posiadając reklamówki firmowe i inne drobiazgi jak breloczki, kalendarze, notatniki, długopisy i.t.p. Powoduje to, że w kontaktach z zagranicznymi kontrahentami nie mamy żadnego kompleksu niższości i możemy łatwo występować w różnych negocjacjach. Analizując dotychczasową pracę działu marketingu należy podkreślić duży jego wkład w uzyskanie dobrych wyników pracy kopalni. Pracownicy tego działu przysporzyli kopalni wiele korzyści. Organizując tego typu działy należy dobierać do nich ludzi elokwentnych i łatwo komunikatywnych, a także zapewnić im możliwość elastycznych negocjacji z klienetem. 8. Podsumowanie Przebycie wskazanych w tekście kroków w procesie restrukturyzacyjnym spowodo- wało, iż zbudowane zostały podstawy do następnych działań restrukturyzacyjnych na wy- ższym już poziomie. Zbudowana sieć komputerowa pozwala nam na wprowadzenie następnych oszczędności dzięki wnikliwemu wgłębianiu się w strukturę kosztów. Analiza taka zezwala na sterowanie kopalnią w taki sposób, aby można było osiągnąć zysk na założonym poziomie oddziałując aktywnie na poszczególne składniki kosztów. Mamy nadzieję iż za rok będziemy mogli podzielić się z państwem wynikami tej działalności. Sekcja I 59
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3