Materiały konferencyjne SEP 1993 - tom 2

Underground Exploitation School '93 liczba wstrząsów o energii większej lub równej poziomowi odniesienia E (threshold): N ( t I E,S ), gdzie S oznacza długość okna czasowego, dla którego prowadzi się badania, wagowana suma wstrząsów w określonym czasie: N ( X I m, M', S, a , p ), gdzie m=lgE minimalna energia wstrząsów dla których prowadzi się obliczenia, M'=lgE maksymalna energia wstrząsów, a i P parametry rozkładu energetycznego wstrząsów, stosunek liczby wstrząsów o różnych energiach: Ig E . < Ig E < Ig E ® mm ® ° max N (11 m,, S ) wariancja liczby wstrząsów w dwóch kolejnych chwilach czasowych: V ( t I m, s, u ) = var N ( t I m,s ) = E [N { m,s ) - N ( t- | m,s X zmiany aktywności sejsmologicznej: q ( t | m, s ) = Z [a(m) s - N ( tj | m,s ) ], czyli różnica pomiędzy średnią ilością wstrząsów o energii przekraczającej m (liczba wstrząsów w oknie czasowym o długości s obliczona ze średniej wynosi N = a (m) s) a rzeczywistą liczbą tych wstrząsów, funkcja wzrostu i spadku aktywności: Q ( t , m , s ) = Z [ N (t^^ I m,s) - N (t.| m,s) ], która jest czasem odpowiadającym maksymalnej aktywności, odchylenie aktywności od długotrwałego trendu w czasie od t^ do t : L ( t Im, s ) = N ( t l m , t - t Q) - N ( t - s l t - t Q , s ) t - t ( j - s wzrost aktywności, czyli różnica pomiędzy liczbą wstrząsów w dwóch kolejnych przedziałach czasowych (t-s,t) i (t-2s,t-s): K ( t I m,s) = N ( t I m,s) - N ( t-s | m,s) Dla pełnej diagnozy okresu wzmożonego prawdopodobieństwa wystąpienia wstrząsu trzeba podzielić okres rejestracji sejsmicznej na trzy zbiory : zbiór obserwacji przed silnym wstrząsem o długości t^ zbiór obserwacji po silnym wstrząsie o długości {2 zbiór pozostałych obserwacji. Problem rozpoznania zagrożeń wstrząsami polega na przypisaniu kolejnej obserwacji sejsmologicznej prawdopodobieństwa przynależności do poszczególnych zbiorów. Dla zdefiniowania zbiorów i granic oddzielających je od siebie prowadzi się tzw. proces uczenia - przez dyskryminację poszczególnych zbiorów na podstawie materiału pomia- rowego, któremu przypisano a priori przynależność do poszczególnych klas. Proces ten musi być nieco uproszczony, ponieważ wartości pomiarowe muszą być dyskretyzowane. Dyskretyzacja dotyczy zarówno osi czasowej (momentów czasowych, w których wy- 86 Tom II

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3