Jan Kostrz - Głębienie szybów

193 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ betonu w chwili sprężenia i wilgotności środowiska, w którym konstrukcja znajduje się po sprężeniu) zgodnie z tablicą 3.39. Tabl. 3.39. Wartość jednostkowa odkształcenia skurczowego E s Wiek betonu w chwili sprężenia, doby Wilgotność względna środowiska, % 40 40 ÷ 75 75 7 14 28 90 0,00032 0,00028 0,00024 0,00017 0,00026 0,00023 0,00020 0,00014 0,00019 0,00017 0,00015 0,00010 Dla konstrukcji znajdujących się w wodzie wartość E s = 0. Przy obliczaniu sił wewnętrznych spowodowanych skurczem betonu można przyjmować w konstruk- cjach: − betonowych E s = 0,00030, − żelbetowych E s = 0,00015. Wprawdzie w szybach obudów betonowych sprężonych nie stosuje się, to jednak odkształcenia skurczowe mają duże znaczenie ze względu na przenikanie wody do wyrobisk szybowych przez pęknięcie skurczowe. 3.2.10.Bituminy Do obudowy szybowej bituminy używane są w kilku postaciach, jako: − lepiki asfaltowe, − emulsje, − materiały rolowe. Lepiki asfaltowe stosowane bywają bądź to jako osłona hydroizolacyjna, bądź jako warstwa poślizgowa dla obudów szybów przystosowanych do eksploatacji złóż z filarów ochronnych. Lepiki, produkty destylacji ropy naftowej, stosowane są na gorąco lub na zimno. W pierwszym przypadku lepik rozgrzewa się do temperatury topnienia, miesza z wypełniaczami, np. piaskiem, mączką wapienną i opuszcza do szybu w izolowanych kubłach. Lepik asfaltowy może też być dostarczany do szybu rurociągami. W szybie asfalt jest wylewany do pierścieniowej szczeliny grubości od 5 do 10 cm pomiędzy dwiema warstwami obudowy. Przy sposobie „na zimno”

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3