Jan Kostrz - Głębienie szybów

305 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ do 50 m wykonuje się wieżę, montuje urządzenia, a następnie głębi szyb. Pozwala to na zainstalowanie kubłów o znacznie większej pojemności. W obliczaniu konstrukcji wież do głębienia szybów, oprócz normalnych obliczeń dla tego rodzaju konstrukcji, muszą być wzięte pod uwagę specjalne warunki, jakie narzuca specyfikacja pracy i stosowanie wież przy głębieniu szybu. Obliczenia te muszą uwzględniać siły naciągu lin wydobywczych i prowadni- czych przy przyjętym najbliższym i najdalszym położeniu urządzenia wyciągowe- go od osi wieży. Musz������������������������������������������������������� ą������������������������������������������������� � one również uwzględniać możliwość przesuwania w zało- żonych granicach osi wyciągu kubłowego zarówno w kierunku poprzecznym, jak i podłużnym w stosunku do maszyny wyciągowej, gdyż w czasie głębienia szybu usytuowanie osi wyciągu kubłowego może ulegać zmianom. Należy też przewidzieć minimalną i maksymalną wysokość zabudowania wieży wysypu dla urobku ze względu na zachowanie wolnej drogi przejazdowej, tj. odle- głości pomiędzy wyłącznikiem krańcowym a kołem linowym. Wolna droga przejazdu ponad kubłem znajdującym się w górnym położeniu ro- boczym przy ciągnięciu urobku powinna wynosić co najmniej: – przy prędkości do 2 m/s – 1,5 m, – przy prędkości od 2 m/s do 6 m/s – 3 m, – przy prędkości powyżej 6 m/s – 5 m. Wytrzymałoś������������������������������������������������������������� ć ���������������������������������������������������������� wieży powinna być obliczona dla maksymalnego obciążenia ru- chowego powiększonego o 65% ze względu na rozruch, hamowanie urządzenia wy- ciągowego oraz obniżenie dynamiczne, przy czym przez maksymalne obciążenie ruchowe rozumie się obciążenie statyczne, pochodzące od urządzenia wyciągowego i urządzeń pomocniczych (prowadników linowych, pomostu wiszącego, szalunku stalowego, kabli oświetleniowych, kabla strzelniczego itp.) obciążających konstruk- cje wieży. Wieże wyposaża się w pomost wyciągowy, pomost kół linowych, pomost pod- chwytów oraz system drabin zezwalających na kontrolę wieży i kół linowych. Pomost wysypowy w wieży konstruuje się zazwyczaj jako wolno stojący, luźno połączony z konstrukcją wieży.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3