Jan Kostrz - Głębienie szybów

307 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ W miejscu przejazdu kubła przez pomost wysypowy odległość kubła od elemen- tów pomostu może wynosić do 100 mm przy ograniczeniu prędkości jazdy do 1 m/s i do 50 mm przy zastosowaniu w miejscach przewężonych blach odbojowo-ślizgo- wych i ograniczeniu prędkości do 0,5 m/s. Dla każdego typu wież określa się zazwyczaj maksymalne i minimalne wartości graniczne: obciążenia, rozmieszczenia kubłów, kół linowych i maszyny wyciągowej. Przy opracowywaniu projektu zabudowania urządzenia wyciągowego przepro- wadza się obliczenia sprawdzające, czy istniejące konkretnie warunki pracy i ob- ciążenia wieży nie przekraczają wartości granicznych założonych w obliczeniach typowej wieży. Montaż wieży jest podstawową czynnością przy głębieniu szybu. Ma ona duży wpływ na czas budowy kopalni. Z tych względów ograniczenie czasu potrzebnego na montaż wieży do niezbędnego minimum jest sprawą ważną. Montaż wieży przeprowadza się zazwyczaj przy użyciu samojezdnego żurawia o odpowiedniej wysokości i udźwigu. Wieże można montować dwoma sposobami. Bezpośrednio na fundamentach nad głowicą szybową, montując poszczególne elementy z dołu do góry albo obok gło- wicy szybowej. W tym przypadku po zmontowaniu całej wieży łączenie z opierzeniem blachą falistą przeciąga się ją wciągarkami lub siłownikami hydraulicznymi nad głowicą szybu. Ten drugi sposób umożliwia równoczesny montaż wieży z głębieniem głowi- cy szybu. Jest jednak droższy i pracochłonniejszy. Wieże szybowe powinny być zaopatrzone w odgromnik i uziemione.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3