Jan Kostrz - Głębienie szybów

313 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ – ustawianie kubła w przodku, s 10–20 – odpinanie kubła od liny, s 10–15 – doczepianie kubła do liny, s 10–15 razem, s 100–150 Na czas jednego wyciągu T o składają się: czas jazdy rozruchowej, czas jazdy normalnej i czas hamowania. Czas T o zależy od głębokości szybu oraz stosowanej średniej prędkości jazdy. Podczas głębienia szybów prędkości te wynoszą dla jazdy ludzi max 6 m/s, dla ciągnięcia urobku oraz opuszczania materiałów max 10 m/s. Urządzenia wyciągowe do głębienia szybów obowiązują zarówno ogólne prze- pisy dotyczące urządzeń wyciągowych w kopalniach, jak i przepisy dodatkowe ze względu na specyficzne warunki techniczne, jakie istnieją przy głębieniu i zbrojeniu szybów. Przy wyciągach kubłowych stosuje się niemal wyłącznie prowadniki linowe. Prowadniki te dla uzyskania odpowiedniej sztywności są zamocowane w szybie do tzw. ramy prowadniczej lub pomostu-ramy, która przymocowana jest do obudowy szybowej i przemieszczana okresowo w szybie w zależności od postępu robót. Dru- gie końce lin prowadniczych przewinięte są przez krążki na koronie wieży zamon- towane tak, aby zachowany został trwały i właściwy odstęp lin od kubła i innych elementów wyposażenia szybu oraz przymocowane do wciągarek zmechanizowa- nych znajdujących się na zrębie szybu poza wieżą lub w podszybiu w przypadku po- głębiania szybów. Właściwy naciąg lin uzyskuje się przez odpowiednie ich napięcie wciągarkami (kołowrotami). Ze względów technicznych nie stosuje się prowadników linowych na odcin- ku 70 m od dna szybu do ramy napinającej, i kół linowych, przy zastosowaniu lin wyciągowych płaskich lub nieodkrętnych i 40 m przy stosowaniu lin innych kon- strukcji. Nie wymaga się również stosowania prowadników linowych dla kubłów na odcinku 70 m od dna szybu do klap pomostu roboczego na zrębie szybu przy zastosowaniu lin wyciągowych płaskich lub nieodkrętnych. Przy użyciu lin nośnych innych konstrukcji odcinek ten powinno się skrócić do 40 m i zastosować blokadę urządzenia wyciągowego i sygnalizacji.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3