Jan Kostrz - Głębienie szybów

314 Rozdział 5. Urządzenia do głębienia szybów i operacje pomocnicze Kubeł na całej pozostałej drodze powinien być prowadzony za pomocą sań pro- wadniczych lub prowadnic bezpośrednio związanych z kubłem. Obecnie wypróbo- wuje się urządzenia sygnalizujące (CUK i Hermes) ewentualne oddzielenie się sań prowadniczych od kubła i ich zawiśnięcie na linach prowadniczych. Odległości między kubłami a obudową lub innymi elementami wyposażenia szy- bu powinna wynosić co najmniej: – przy głębokości szybu do 500 m – 250 mm, – przy głębokości szybu powyżej 500 m – 400 mm. Odległość między poruszającymi się elementami urządzeń wyciągowych na całej długości szybu powinna wynosić co najmniej mm 4 H 250 sz + , gdzie H sz oznacza głębo- kość szybu w m, przy czym odległość ta nie może być mniejsza niż 300 mm. W miejscu przejazdu kubła przez pomosty: wysypowy, roboczy, ochronny, wi- szący i ramę napinającą wymieniona poprzednio odległość może być zmniejszona: – do 100 mm przy ograniczeniu prędkości jazdy do 1 m/s, – do 50 mm przy zastosowaniu w miejscu przewężonych blach odbojowo-ślizgo- wych i ograniczeniu prędkości do 0,5 m/s. Części ruchome napędów klap, przeciwciężarów i dźwigni sterujących powinny być wyposażone w odpowiednie osłony zabezpieczające obsługę przed przypadko- wym ich uruchomieniem. Na podestach pomostów powinny być bariery chroniące obsługę przed wpadnię- ciem do szybu i krawężniki chroniące różne przedmioty przed spadnięciem. Pomost roboczy na zrębie powinien mieć otwory przelotowe dla kubłów zamy- kane klapami, a jego konstrukcja powinna wykazywać co najmniej sześciokrotny współczynnik bezpieczeństwa przy obciążeniu: – ciężarem kubła z urobkiem w odniesieniu do konstrukcji klap, – pięcioma kPa (500 kG/m 2 ) w odniesieniu do pozostałych konstrukcji pomostu. W przypadku stosowania pomostów ochronnych w szybie powinny one odpo- wiadać następującym warunkom: – mieć otwory przelotowe dla kubłów,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3