Jan Kostrz - Głębienie szybów
315 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ – niezamykane klapami otwory przelotowe dla kubłów powinny być wyposażone w barierę chroniącą przed wpadnięciem do szybu ludzi i krawężniki chroniące przed wpadnięciem do szybu przedmiotów, – zamykane klapami otwory przelotowe dla kubłów powinny być wyposażone w bariery i krawężniki ochronne po stronie nie zabezpieczonej klapami, – konstrukcja powinna wykazywać co najmniej sześciokrotny współczynnik bez- pieczeństwa przy równomiernie rozmieszczonym obciążeniu 2,5 kPa (250 kG/m 2 ). Konstrukcja ramy napinającej lub pomostu-ramy napinającej powinna przenosić naprężenia lin prowadniczych oraz zapewnić oparcie dla sań prowadniczych przy przejeździe kubła w dół. Powinna ona wykazywać co najmniej czterokrotny współ- czynnik bezpieczeństwa w stosunku do maksymalnego obciążenia statycznego po- chodzącego od naprężenia lin prowadniczych, a konstrukcja pomostu wiszącego będącego zarazem rama napinającą – co najmniej sześciokrotny współczynnik bez- pieczeństwa w stosunku do maksymalnego obciążenia statycznego pomostu. Wolna droga przejazdu ponad kubłem znajdującym się w głównym położeniu roboczym przy ciągnięciu urobku powinna wynosić co najmniej: –przy prędkości do 2 m/s – 1,5 m, – przy prędkości od 2 do 6 m/s – 3,0 m, – przy prędkości powyżej 6 m/s – 5 m. Nad pomostem wysypowym zarówno w wieży, jak i w głowicy pogłębianego szybu powinny być zabudowane uchwyty sanek prowadniczych, umożliwiające opróżnianie kubła. W maszynach wyciągowych stosowanych przy głębieniu szybów dopuszcza się wielowarstwowe nawijanie lin na bęben, z tym że dla prawidłowego układania się liny na bębnie będą wykonane łagodne przejścia z jednej warstwy na drugą. 5.1.2. Liny wyciągowe i prowadnicze W zależności od rodzaju maszyny wyciągowej stosuje się jako liny wyciągowe liny okrągłe przy wyciągach bębnowych i liny płaskie przy cewowych. Jako liny pro- wadnicze stosuje się wyłącznie liny okrągłe.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3