Jan Kostrz - Głębienie szybów

318 Rozdział 5. Urządzenia do głębienia szybów i operacje pomocnicze P w = P 1 + P 2 + … + P n , gdzie: P w – wyznaczona siła zrywająca linę, N (kG), P 1 , P 2 – P n – rzeczywiste siły zrywające poszczególne druty, N (kG). Liny okrągłe. Poniżej ramy napinającej kubeł nie jest prowadzony. Z tego wzglę- du lina nośna nie powinna mieć skłonności do odkręcania się, gdyż jest to niebez- pieczne dla jazdy kubłem z uwagi na możliwość rozkołysania i zahaczenia. Stosuje się liny okrągłe splotowe i owalno-splotowe produkcji polskiej lub zagranicznej. Liny owalno-splotowe produkcji polskiej mają zadawalającą wytrzymałość na naci- ski poprzeczne i mogą być nawijane na bęben w dwóch lub trzech warstwach. Liny wyciągowe powinny być najwyższej jakości. Liny podlegają odbiorowi technicznemu i badaniom przed zainstalowaniem, jak i w czasie eksploatacji. Badać należy całą linę łącznie z odcinkiem między zaciska- mi. Jako liny prowadnicze przy głębieniu szybów stosuje się liny okrągłe współzwite odprężone o konstrukcji 6+7+A o . Liny te powinny być wykonane z drutów o wy- trzymałości na rozciąganie 1,67 GPa (16 700 kG/cm 2 ). Liny stosowane do zawieszania pomostów roboczych nie powinny odkręcać się pod wpływem własnego ciężaru. Są one przeginane na kołach o małej średnicy. Od- bywa się to jednak rzadko, przy zmianie położenia pomostu. Główną przyczyną zużycia lin nie jest ich zmęczenie, lecz korozja i częściowe odkręcanie występujące w okresach poluzowania liny przy stabilizacji (rozparciu) pomostu o obudowę. Stosowane bywają liny okrągło-żyłowe przeciwzwite odprężone o konstrukcji 6 × 37 × A o . Stosowane liny powinny być najwyższej jakości, wykonane z drutów o wytrzymałości 1,57 GPa (15 700 kG/cm 2 ), ocynkowane. Obliczenia przekroju nośnego i długości liny oraz sprawdzenie współczynnika bezpieczeństwa należy wykonywać jak dla lin wyciągowych, przyjmując do obli- czeń przekroju nośnego współczynnik bezpieczeństwa n b = 3,5.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3