Jan Kostrz - Głębienie szybów

330 Rozdział 5. Urządzenia do głębienia szybów i operacje pomocnicze Tabl. 5.5. Charakterystyka techniczna stypizowanych sań prowadniczych Typ sań Rozstaw lin prowadniczych a 1) Odległość prowadnic b c d e I II III IV 2300 2350 2400 2700 2650 2700 2760 3100 1245 1295 1345 1645 1885 1935 2230 2335 1600 1650 1880 2000 1) Wymiary jak w oznaczeniach na Rys. 5.7 w mm Przy opuszczeniu kubła poniżej ramy prowadniczej sanki zatrzymują się na niej, a kubeł nieprowadzony schodzi w dół do przodku. Przy wyjeździe kubła ponad ramę napinającą spoczywające na ramie sanie podnoszone są wraz z kubłem do góry, pro- wadząc kubeł w linach prowadniczych. Dla złagodzenia uderzeń sań o ramę zakłada się na ramie w miejscu umocowania lin prowadniczych krążki gumowe. Zależnie od głębokości szybu rama napinająca powinna być tak skonstruowana, aby zapewnić dostateczne napięcie lin i aby w czasie napinania nie ulegała odkształceniom. Do napinania lin prowadniczych używano dawniej ręcznej wciągarki kozłowej nośności ̴30 do ̴50 kN (3 lub 5 T). Obecnie do napinania lin prowadniczych stosu- je się wciągarki elektryczne o zsynchronizowanym wzajemnie napędzie, aby prze- mieszczanie ramy mogło się odbywać równomiernie. Lina prowadnicza nawinięta na każdą z wciągarek biegnie poprzez krążki kie- rujące i krążek nośny do szybu, gdzie jej drugi koniec umocowany jest do ramy napinającej. Przez równomierne nawijanie lub odwijanie lin napinających podnosi się albo opuszcza ramę napinającą. Sanki prowadnicze (Rys. 5.7) składają się z ramy, do której po obu bokach przy- twierdzone są po dwie panewki oczkowe (w dolnej i górnej części ramy) obejmujące luźno liny prowadnicze. Pośrodku ramy zabudowane są panewki ślizgowe obejmu- jące linę wyciągową. W zależności od rodzaju liny są to panewki na linę płaską lub okrągłą. Panewki wykonuje się z drewna dębowego lub ze stopu aluminiowego. Z konstrukcją sanek prowadniczych związany jest daszek ochronny nad kubłem,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3