Jan Kostrz - Głębienie szybów

331 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ który ma zabezpieczać jadących w kuble przed ewentualnie spadającymi drobnymi przedmiotami. Pomost wiszący, spełniający również funkcję ramy napinającej, zawieszony jest na linach prowadniczo-nośnych. Liczba lin zależy od rodzaju urządzeń wyciągo- wych oraz od konstrukcji pomostu. Zawieszenie to musi być takie, aby spełnione zostały warunki stateczności pomostu w czasie jego przemieszczania. Liny prowad- niczo-nośne mogą być przymocowane do pomostu-ramy na stałe lub też w sposób ruchomy na krążkach. W tym przypadku dolne końce lin nośnych pomostu, tzw. martwe końce, wyprowadzone są nad pomost i przymocowane do wsporników za- budowanych w obudowie szybu. Sposób ten zezwala na użycie wciągarek o mniejszej nośności, gdyż zmniejsza się o połowę siła udźwigu konieczna do zawieszenia pomostu. Odbywa się to oczy- wiście kosztem zmniejszenia prędkości przemieszczania (zasada bloku pojedyncze- go). Drugi koniec lin prowadniczo-nośnych umocowany jest poprzez krążki nośne i kierując do bębnów wciągarek wolnobieżnych zamontowanych na powierzchni, poza wieżą szybową. Przykład rozwiązania pomostu – ramy przedstawiono na Rys. 5.8.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3