Jan Kostrz - Głębienie szybów

333 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ krotny współczynnik bezpieczeństwa w stosunku do maksymalnego obejrzenia sta- tycznego. Zamocowanie lin nośnych i prowadniczo-nośnych powinno zapewnić nie- rozłączenie liny z układem, również w przypadku obciążenia go siłą zrywającą linę. Zgodnie z przepisami, że naciąg lin prowadniczych powinien wynosić co naj- mniej 8000 N (ok. 800 kG) na każde 100 m długości liny dla szybów o głębokości > 500 m i co najmniej 10 000 dN (ok. 1000 kG) dla szybów o głębokości ≤ 500 m. Do obciążenia lin prowadniczo-nośnych wlicza się ciężar pomostu wiszącego oraz połowę ciężaru liny prowadniczej. W związku z powszechnym mechanicznym ładowaniem urobku w szybie wyko- rzystuje się ramę napinającą jako ruchomy pomost. W przypadku stosowania do ładowania urobku ładowarek z ręcznym prowadze- niem na pomoście tym umieszcza się kołowroty do podnoszenia tych ładowarek w szybie. W przypadku stosowania ładowarek kabinowych, pomost-rama napina- jąca musi mieć odpowiednią konstrukcję umożliwiającą zabudowanie na dolnym pomoście szyny jezdnej oraz napędu i kabiny sterującej ładowarki. W pierwszym przypadku odległość pomostu ramy napinającej od przodku powinna wynosić do 40 m, a w drugim przypadku od 10 do 15 m. W celu uzyskania należytego i równomiernego napięcia lin prowadniczych i pro- wadniczo-nośnych stosuje się niemal wyłącznie wolnobieżne kołowroty elektrycz- ne. Równomierne przemieszczanie kołowrotu i naciąg lin reguluje specjalne urzą- dzenie do synchronizacji obrotów poszczególnych kołowrotów. W zależności od głębokości i średnicy szybu stosuje się kołowroty wolnobieżne o nośności 1,5; 3,0; 5,0; 10,0; 15,0 i 25,0 kN (T). Przy małej głębokości szybu do napinania lin prowadniczych mogą być również stosowane śruby napinające w czasie remontu szybu. W celu sprawdzenia napięcia lin prowadniczych wykonuje się okresowe kontrole ustalonego naciągu. Dokonuje się tego metodą: − pomiaru fali odbitej, wzbudzonej w badanej linie, − bezpośredniego pomiaru przy użyciu siłowników hydraulicznych z wyskalo- wanymi manometrami.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3