Jan Kostrz - Głębienie szybów

334 Rozdział 5. Urządzenia do głębienia szybów i operacje pomocnicze Zespół lin prowadniczych i sań prowadniczych należy kontrolować codziennie. Deformacja lin, szczególnie na poziomie wysypu i klap zrębowych wysunięcie się drutów z linisk, owinięcie linek, drutów itp. koło lin prowadniczych, ich słaby na- ciąg, nierównoległe i niepionowe ustawienie oraz oblodzenie lub zabrudzenie, np. zaprawą cementową, mogą powodować niekontrolowane oddzielenie się sanek pro- wadniczych od kubła i zawiśnięcie ich na linach prowadniczych. Późniejsze spad- nięcie sanek może spowodować przecięcie liny nośnej na połączeniu z zawiesiem kubła oraz katastrofalne konsekwencje. Obok wspomnianej codziennej kontroli zespołu lin prowadniczych i sań oraz utrzymywania ich w należytym stanie stosuje się urządzenia automatycznej sygna- lizacji wzajemnego położenia sań prowadniczych i kubła. Urządzenie to stosowane w polskim budownictwie szybowym o nazwie CUK-34/0,5 lub Hermes oparte na zasadzie kontroli przesyłania fal radiowych po linach prowadniczych, pozwala na natychmiastowe zasygnalizowanie sygnaliście i maszyniście wyciągowemu oddzie- lenia sań od kubła. 5.1.6. Prowadzenie jazdy kubłem Podczas jazdy ludzi kubły względnie sanki prowadnicze kubła powinny być wypo- sażone w daszki ochronne (Rys. 5.7). Wsiadanie i wysiadanie ludzi z kubła powinno się odbywać na zrębie szybu, dnie szybu lub na pomostach w szybie przystosowanych do tego celu. Nie może do tego służyć pomost wysypowy. Niekiedy w czasie głębienia szybu zachodzi potrzeba dokonania zmian w kon- strukcji urządzenia kubłowego. W tym przypadku główny mechanik może ustalić doraźną jazdę ludzi w celu wykonania koniecznych prac. Z kubła można wykonywać w szybie: − prace związane z montażem i demontażem pomostu, − prace miernicze przy stabilizacji i kontroli punktów pomiarowych, − kontrolę stanu obudowy szybu, − sporadyczne naprawy i konserwacje urządzeń w szybie, jak: usuwanie nie- szczelności rurociągów i lutniociągów, dokręcanie i kontrola połączeń śrubo- wych konstrukcji wyposażenia szybów, kontrola lin prowadniczych, nośnych,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3