Jan Kostrz - Głębienie szybów

339 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ Tabl. 5.6. Charakterystyka techniczna kół linowych Rodzaj liny Średnica koła mm Dla liny mm Ciężar koła Kg Na linę płaską 2000 100 1200÷1300 Na linę okrągłą 2000 16÷28 1800 Na linę płaską 2200 115 1259 Oprócz podanych kół znajdujących zastosowanie przy głębieniu szybu stosuje się także inne koła (krążki linowe) do lin nośnych pomostów wiszących, ładowarek i lin prowadniczych. Ich charakterystykę podano w Tabl. 5.7. Tabl. 5.7. Charakterystyka techniczna krążków linowych Rodzaj krążka Średnica krążka (obiegowa) mm Średnica liny mm Do lin prowadniczych 300 21 Do kabli, drabin wiszących, pomp 500 50 Do pomostów wiszących 1000 56 5.2. Urządzenia wyciągowe pomostów wiszących Stosowane do wznoszenia obudowy i zbrojenia szybu pomosty wiszące wymagają okresowego przemieszczenia. Czynność tę wykonuje się za pomocą wciągarek wol- nobieżnych. Zapewniają one przemieszczenie pomostu z prędkością do 0,15 m/a. Zgodnie z przepisami prędkość ta nie może przekraczać 0,25 m/s. Wciągarki bęb- nowe wolnobieżne powinny mieć hamulec manewrowy oraz działający na bęben hamulec postojowy lub zapadkę. Powinny one być również wyposażone w zabez- pieczenie przeciążeniowe. Każdy z hamulców powinien utrzymywać w spoczynku maksymalną nadwagę z co najmniej dwukrotnym współczynnikiem bezpieczeństwa. W przypadku zasto- sowania w jednym urządzeniu pomocniczym zespołu wciągarek, hamulce manew- rowe lub hamulce postojowe wszystkich wciągarek powinny utrzymywać jednocze- śnie w spoczynku maksymalną nadwagę co najmniej dwukrotnym współczynnikiem bezpieczeństwa. Stosunek średnicy bębna wciągarki do średnicy liny nie powinien być większy niż 20.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3