Jan Kostrz - Głębienie szybów

345 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ W czasie pracy pomosty zakrywające cały szyb są rozparte do obudowy (zastabi- lizowane) przy użyciu siłowników mechanicznych lub hydraulicznych, a wyjątkowo spoczywają na ryglach wspartych w gniazdkach wykutych w obudowie szybowej. Pomosty zakrywające tylko przedział wyciągowy spoczywają na ryglach wysunię- tych i wspartych na belkach zbrojenia szybu (Rys. 5.12a). Zamiast rygli używa się czasem haków (Rys. 5.13b). Rys. 5.13. Schemat umocowania pomostu w szybie na belkach szybowych. a – ryglami, b – hakami; 1 – belka zbrojenia, 2 – konstrukcja pomostu, 3 – rygiel, 4 – hak Do zawieszania pomostu stosuje się bądź specjalne zawiesia konstruowane in- dywidualnie, bądź też w przypadku pomostu-ramy napinającej zawiesza się je na odpowiednio zaprojektowanym zestawie krążników (Rys.5.12). Całość obliczeń konstrukcji pomostu, jego zawieszenia i użytkowanie podane jest w tzw. akcie koncesyjnym, podobnie jak przy urządzeniu wyciągowym. Urzą- dzenie to podlega odbiorowi i kontroli podobnie jak urządzenie wyciągowe. 5.4. Ładowarki mechaniczne Zwiększenie postępu głębienia szybów wiąże się ściśle ze zmniejszeniem czasu ła- dowania urobku. Stąd tendencja zastąpienia mało wydajnej, ciężkiej pracy ręcznego ładowania urządzeniami mechanicznymi. Najczęściej stosowane są ładowarki chwytakowe (polipowe), gdzie ładowanie urobku następuje przez koncentrycznie zaciskające się szczęki ładowarki oraz łado-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3