Jan Kostrz - Głębienie szybów

349 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ W górnej pokrywie cylindra znajduje się dławica, a w dolnej umieszczony jest trzon zawiesia służący do podwieszenia chwytaka. Sterownica (wodzidło) 2 wykonana jest w postaci ramy spawanej z rur stalo- wych. Sterownica jest przegubowo połączona z cylindrem chwytaka. Dwie sprężyny śrubowe, umocowane w górnej części cylindra chwytaka i na obejmach ramy ste- rownicy, obciążają sterownicę, a tym samym zmniejszają wysiłek operatora. Uruchomienie ładowarki następuje za pomocą przycisków umieszczonych na rę- kojeściach sterownicy. Przyciski zaworów pilotowych usytuowane są parami przy każdej rękojeści, przy czym każda para przyporządkowana jest jednemu siłownikowi. Gdy przyciski znaj- dują się w położeniu neutralnym, tj. gdy nie są naciśnięte, wtedy suwak rozdzielacza znajduje się w środkowym położeniu, zamykając kanały do siłownika. Przyciśnięcie przycisku powoduje pełne otwarcie rozdzielacza. Prędkość ruchu siłowników reguluje się przez naciskanie odpowiedniego przycisku krócej lub dłu- żej. Naciśnięcie przycisków umieszczonych na prawej rękojeści sterowniczej powo- duje otwieranie lub zamykanie szczęk chwytaka 3, które odbywa się siłownikiem tłokowym dwustronnego działania 5 napędzanym powietrzem sprężonym 4. Wlot powietrza nad tłok powoduje wysuwanie się drąga tłokowego a to z kolei – otwieranie się szczęk. Doprowadzenie powietrza sprężonego pod tłok powoduje zamykanie szczęk i za- ładowanie chwytaka. Podnośnik uruchamia się przez naciśniecie przycisków na lewej rękojeści ste- rownicy. Podnoszenie następuje po wylocie powietrza sprężonego nad tłok siłow- nika cylindrowego jednostronnego działania, a opuszczenie – pod wpływem cięża- ru ładowarki po podłączeniu przestrzeni nad tłokiem z atmosferą. Charakterystykę techniczną ładowarki typu Gryf-1p przedstawiono w zestawieniu.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3