Jan Kostrz - Głębienie szybów

353 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ Jeżeli urobek zawiera dużo części ilastych (np. piaskowce rejonu dąbrowskiego lub jaworznickiego), to pożądane jest, aby przodek szybowy był przytopiony 10 do 15 cm, gdyż następuje wtedy obmywanie szczęk chwytaka i urobek nie przykleja się do nich. Po zakończonym ładowaniu ładowarkę podciąga się o 30 do 40 m w górę i przy- mocowuje się do obudowy lub pomostu. Aby dokonać większych napraw, ładowarkę wyciąga się na powierzchnię. Sma- rowanie, uszczelnianie cylindrów przeprowadza w szybie uprawniony pracownik, wyłączając uprzednio dopływ powietrza sprężonego. Szyby o średnicy powyżej 5,0 m świetle i głębokości powyżej 300 m wyposaża się w ładowarki z mechanicznym sterowaniem (wodzeniem). Z mechanicznym wodzidłem w polskim budownictwie szybowym stosuje się ła- dowarki produkcji ZSRR typu KS-2u lub produkcji polskiej typu CŁS. Ładowarki typu KS-2u produkuje się z jednym lub z dwoma chwytakami. Charakterystyka techniczna ładowarki typu CŁS: I. Charakterystyka ogólna: – średnica szybu w świetle, m.............................................................do 9,0 – czas trwania cyklu ładowania (napełnianie i opróżnianie chwytaka), s.............................................25–30 – wydajność ładowania urobku, m 3 /min...........................................1,3–1,6 – średnie zużycie powietrza sprężonego przez ładowarkę przy ciśnieniu 0,5 MPa po uwzględnieniu czasu na wyłączenie mechanizmów, m 3 /min..............................................................................20 – maksymalne zużycie powietrza sprężonego, m 3 /min.............................50 – masa ładowarki (bez hydraulicznego rozparcia pomostu), kg.........10800 II. Charakterystyka zespołów: 1. Chwytak: – pojemność chwytaka, m 3 ...............................................................0,65 – wewnętrzna średnica cylindra, mm................................................720

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3