Jan Kostrz - Głębienie szybów

359 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ sób dzięki ruchowi ładowarki po okręgu i promieniowemu przemieszczeniu możli- we jest nabieranie urobku chwytakiem z całej powierzchni dna szybu. Chwytakiem i mechanizmami służącymi do jego przemieszczania kieruje opera- tor z kabiny 4, która przegubowo jest przymocowana do ramy 9. Drugim punktem podparcia kabiny jest koło 7 toczące się po bieżni 10. Jak pokazano na Rys. 5.17 kabina operatora jest przesunięta względem ramy. Zezwala to na jazdę podnośnika bez przeszkód wzdłuż całej długości ramy. Łączne obracanie się ramy wraz z kabiną zezwala operatorowi bezustannie ob- serwować dno szybu i pracę ładowarki. W górnej części kabiny przewidziano uchylną pochyłą klapę chroniącą kabinę przed posadowieniem na niej kubła. Do kabiny operatora wchodzi się przez specjal- ny właz znajdujący się w pomoście i górnej części kabiny, a zamykany dwuskrzy- dłową klapą. Bezpośrednio z kabiny można obsługiwać, remontować i regulować zespoły wciągarki 2, mechanizm obrotu 3 i mechanizm jazdy wciągarki 6. Centralny trzon 5 mocuje się do specjalnego słupa zabudowanego w dolnym po- deście pomostu wiszącego i dokładnie centruje względem bieżni 10. Przez otwór centralnej podpory przepuszcza się na dno szybu pion środkowy. Równocześnie poprzez centralną podporę napędy mechanizmów ładowarki za- silane są sprężonym powietrzem. Pod dolnym podestem pomostu wiszącego jest zamocowana bieżnia 10 przeznaczona do zawieszania ładowarki. Bieżnia składa się z trzech lub czterech segmentów (w zależności od średnicy szybu) połączonych ze sobą śrubami. Układ hydraulicznego rozpierania pomostu, składający się z zespołu urządzeń hydraulicznych i rozpieraków, służy do unieruchomienia pomostu wiszącego w szy- bie oraz do przejmowania promieniowych i dynamicznych obciążeń powstających podczas pracy ładowarki oraz centrowania pomostu względem osi szybu. Z zasady zespół urządzeń hydraulicznych montuje się na górnym podeście pomostu wiszą- cego. Na górnym i dolnym podeście pomostu rozmieszcza się po cztery rozpieraki zaopatrzone w stopy rozporowe. Układ hydraulicznego rozpierania pozwala na unieruchomienie pomostu w spo- sób pewny zarówno na obudowie, jak i ociosach szybu. Ładowarki typu CŁS wypo- sażone są w napęd pneumatyczny.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3