Jan Kostrz - Głębienie szybów
378 Rozdział 5. Urządzenia do głębienia szybów i operacje pomocnicze należy powtarzać do dwie godziny. Pomiar ten powinien być również wykonany przez rozpoczęciem nabijania ładunków materiału wybuchowego w otworach strza- łowych. Przed podłączeniem zapalarki do linii strzałowej powinna być skontrolowana zawartość metanu w strefie (w odległości) 5 m od stanowiska strzałowego, jeżeli odpalanie wykonuje się z poziomu kopalnianego. Wynik pomiaru powinien być wpisany do dziennika strzałowego. Podobne kon- trolne pomiary powinien wykonywać dozór zmianowy – z tym, że wyniki pomiaru powinien wpisywać na tablicy kontrolnej na nadszybiu oraz do dziennej książki ra- portowej. Z chwilą przerwania (z jakichkolwiek przyczyn) wentylacji w szybie lub nagłego wzrostu wydzielania się metanu ludzie znajdujący się w nim powinni być usunięci, jeżeli nagromadzenie metanu w przodku wyniesie powyżej 2%. Wejście ludzi do szybu po przerwie w wentylacji jest dozwolone, gdy osoba dozoru stwierdzi, że na- gromadzenie metanu w przodku nie przekracza 2%. Przebywanie ludzi w przodku przy nagromadzeniu metanu powyżej 2% i przerwaniu wentylacji dozwolone jest je- dynie dla usunięcia przerwy w wentylacji lub jej uintensywnienia, przy czym czyn- ności te muszą być wykonywane pod bezpośrednim kierownictwem osoby dozoru. W przypadku zatopienia szybu przez wdzierającą się wodę o przepływie więk- szym niż wydajność pomp, należy w miarę podnoszenia się lustra wody skracać lutniociąg, aby nie dopuścić do zatopienia końca lutniociągu tłoczącego świeże po- wietrze. Pomiary ilości metanu należy wykonywać możliwie najbliżej lustra wody, przynajmniej co 30 minut. Pracę pomp należy utrzymać do czasu podejścia lustra wody pod komorę pomp lub do czasu, gdy zawartość metanu przekroczy 2%. Po zatrzymaniu pracy pomp należy wyłączyć spod napięcia kabel zasilający pompy i w miarę możliwości usunąć sprzęt elektryczny. Przy zaniku dopływu prądu trwającym dłużej niż 10 minut w szybach metano- wych należy wyciągnąć natychmiast na powierzchnię załogę dołową, a gdy to jest niemożliwe, ewakuować ją drabinami na pomost wiszący. Przy wyciągach dwu- kubłowych można wyciągnąć załogę metodą tzw. przeciwwagi, polegającą na wy- ciąganiu ciężaru z szybu (w tym przypadku ludzi), posługując się dla obciążenia drugiej liny kubłem wypełnionym urobkiem. Jazdę można powtarzać kilkakrotnie,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3