Jan Kostrz - Głębienie szybów

44 Rozdział 1. Wiadomości ogólne Rys. 1.7. Zakończenie ciągu prowadników w rząpiu szybu: a – prowadniki zgrubione, b- prowadniki zbliżone 1 – belki oporowe, 2- prowadniki zgrubione, 3 – oparcie prowadników zbliżonych W czasie hamowania maksymalne opóźnienie przy jeździe ludzi nie powinno przekraczać 30 m/s 2 . Na wolnej drodze przejazdu w rząpiu muszą być zabudowane sztywne prowadniki zgrubione lub zbliżone, wsparte końcami na belkach oporo- wych. Prowadniki zbliżone muszą mieć ponadto oparcie od strony ociosu szybu (Rys. 1.7). W przypadku stosowania maszyny wyciągowej z kołem pędnym (system Koepe) hamowanie za pomocą zbliżonych lub zgrubionych prowadników musi zaczynać się w rząpiu wcześniej niż na wieży o ok. 2 do 3 m, tzn. droga hamowania musi zaczy- nać się wyżej niż przy zastosowaniu maszyny wyciągowej bębnowej. Zbliżenie lub zgrubienie prowadników powinno wynosić 2% dla każdego pro- wadnika w stosunku do jego długości. Długość drogi, na której prowadniki są zbli- żone lub zgrubione, nie może przekraczać 5 m, a po osiągnięciu maksymalnego zbli- żenia lub zgrubienia dolny bieg hamujących powierzchni prowadników powinien być równoległy.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3