Jan Kostrz - Głębienie szybów
556 Rozdział 7. Obudowa ostateczna szybów Obudowa żelbetowa nie znajduje obecnie szerokiego zastosowania. Jako przy- czyny należy wymienić trudność wykonania tego rodzaju obudowy oraz częstą korozję stalowych wkładek wskutek agresywności wód. Tworzenie się związków żelaza, a zwłaszcza wodorotlenków powiększających swoją objętość, wpływa de- strukcyjnie na całość obudowy. Następuje bowiem wykruszenie betonu w miejscach wkładek zbrojeniowych i w następstwie tego – całkowite zniszczenie obudowy. W celu uchronienia się przed korozją betonu i wkładek stalowych obudowa ta powinna być chroniona przez hydroizolację. W obudowie żelbetowej wykonuje się ostateczne głowice szybów, odcinki szy- bów w miejscu przebicia z wlotami podszybi oraz odcinki szybu w strefach wzmo- żonych ciśnień, np. w partiach uskokowych. 7.6. Obudowa tubingowa Obudowę tubingową stanowi cylinder złożony z oddzielnych pierścieni. Poszczegól- ne pierścienie składają się z oddzielnych, jednakowych segmentów, tzw. tubingów. Tubingi mogą być wykonane z żelbetu, żeliwa, staliwa lub ze stali profilowanej. Obudowy z tubingów żeliwnych, staliwa i ze stali profilowanej stosowane bywają przy głębieniu szybów metodami specjalnymi, dlatego też szczegółowe omówienie tematu przedstawione zostało w 2. części książki. 7.6.1. Obudowa z tubingów żelbetowych Obudowa tego rodzaju znalazła w latach 60. szerokie zastosowanie przy obudowie szybów głębionych metodą zwykłą w ZSRR. Również w Polsce w celu zebrania doświadczeń obudowano kilka szybów tego rodzaju obudową. Tubingi produkcji ZSRR typu WNIJOMSZS i STK zostały opisane w rozdz. 3. W Polsce stosowane były tubingi typu STK. Ze względu na dużą pracochłonność oraz możliwość stosowania tego rodzaju obudowy przy głębieniu szybów metodą zwykłą obudowa tego rodzaju nie znajduje obecnie zastosowania.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3