Jan Kostrz - Głębienie szybów

56 Rozdział 1. Wiadomości ogólne W tym przypadku do robót poziomych wykorzystywane mogą być nawet oba wyciągi zainstalowane w szybie pomocniczym. Podobnie postępuje się przy głębie- niu szybu wentylacyjnego W, położonego na peryferiach kopalni. Z chwilą zgłębiania szybu W do poziomu I następuje przerwa w głębieniu i po przystosowaniu urządzeń wyciągowych do transportu poziomego wozami rozpoczy- na się prowadzenie wyrobisk poziomych na zbiciu z wyrobiskami prowadzonymi od strony szybu pomocniczego. W tym czasie prowadzi się głębienie szybu głównego G n do poziomu II. Z chwilą jego ukończenia szyb główny przystosowuje się do wydobycia, które można rozpo- cząć po wykonaniu niezbędnych prac na poziomie I. Po wykonaniu na poziomie I robót przygotowawczych prowadzonych z szybu pomocniczego i wentylacyjnego można podjąć dalsze głębienie tych szybów do po- ziomu II, a następnie prowadzić z nich roboty udostępniające i przygotowawcze na poziomie II. Zaletą tego sposobu przyspieszenia budowy kopalń jest to, iż głębienie szybów i prowadzenie udostępniających i przygotowawczych robót poziomych oraz eksplo- atacja nie przeszkadzają sobie wzajemnie. Wadą jest konieczność ponownego organizowania głębienia szybów do poziomu II. Sposób ten zastosowano przy budowie kopalni Szczygłowice. Na rysunku 1.14b pokazano sposób, w którym w przeciwieństwie do poprzednio opisanego nie prze- rywa się głębienia szybu pomocniczego do poziomu II, lecz tylko jeden z wyciągów służących do głębienia przystosowuje się do prowadzenia robót korytarzowych na poziomie I, za pomocą zaś drugiego wyciągu szyb głębi się do poziomu II. Dla ochrony przodku głębionego szybu pod poziomem I wykonuje się pod wy- ciągiem pomost zabezpieczający dolną część szybu oraz tymczasowe (sztuczne) rzą- pie S dla gromadzenia wody. Sposób ten eliminuje przerwę w głębieniu szybu, jednak stwarza duże utrudnie- nia przy głębieniu szybu, w szczególności zaś w kopalniach metanowych, gdzie też nie może być zalecany. Najmniejsze straty złoża użytecznego ze względu na pozostawiony wokół szybu filar ochronny uzyskuje się wtedy, gdy szyb przebija pokład możliwe płytko.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3