Jan Kostrz - Głębienie szybów

Obecnie wykonuje się w Polsce dźwigary o przekroju skrzynkowym. W praktyce zagranicznej stosowane są dźwigary wykonane z odpowiednio wymodelowanych kształtowników. Dotyczy to zwłaszcza szybów głębokich, gdzie opory, jakie stawia- ją dźwigary w przepływie powietrza, maja istotne zadanie. Przykład rozwiązania stosowanego w Republice Południowej Afryki pokazano na Rys. 8.2. Rys. 8.2. Charakterystyka przekrojów poprzecznych dźwigarów szybowych stosowanych w szybach głębokich Tytułem próby w ZSRR i Polsce zastosowano też dźwigary żelbetowe (Rys. 8.3). Wielkość przekrojów dźwigarów i konstrukcja przedziałów wyciągowych zale- ży przede wszystkim od wielkości naczyń wydobywczych i ich masy oraz prędkości ciągnienia urobku, a więc od wielkości przekroju szybu, jego głębokości i przeloto- wości godzinowej. Rys. 8.3. Przekrój poprzeczny dźwigara szybowego żelbetowego Obecnie w budownictwie szybowym, jak już wspomniano w rozdziale 1, w nowo budowanych szybach stosuje się normalizację uzbrojenia i wyposażenia szybu oraz ustala się tzw. konstrukcje typowe.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3