Jan Kostrz - Głębienie szybów

564 Rozdział 8. Zbrojenie szybów Wsporniki szybowe można umocnić w obudowie szybowej przez zamurowanie za pomocą kotwi lub śrub do segmentów obudowy tubingowej. Wsporniki szybowe mogą być odlewane lub spawane. Wsporniki spawane stosowane są przy remontach szybów, gdy zużycie ich jest stosunkowo niewielkie. Wsporniki te projektuje się uwzględniając istniejące uzbrojenie szybu. Stosowane niemal wyłącznie w nowo budowanych szybach wsporniki staliwne powinny odpowiadać normie BN-78/0436-02. Własności i skład chemiczny staliwa powinny odpowiadać wymaganiom PN-77/H-83151 dla staliwa węglowego kon- strukcyjnego zwykłej jakości (grupa I). Stosowane przy małych obciążeniach wsporniki żeliwne powinny być wykonane z żeliwa sferoidalnego PN-76/H-83123 lub żeliwa szarego w gatunku co najmniej Zl 200 wg PN-76/H-83101. Wsporniki spawane powinny być wykonane z kształtowników walcowych lub blach ze stali gatunku co najmniej St35 wg PN-72/H-84020. Wsporniki staliwne zgodnie z normą BN-78/0436-02 wykonuje się w dwóch ro- dzajach: – wsporniki przeznaczone do mocowania głównych dźwigarów z obudową szybu o symbolu „G” i kącie nachylenia płyty czołowej α = 45° (Rys. 8.5) Rys. 8.5. Wspornik staliwny G wg BN-78/0436-02. 1 – plecy wspornika, 2 – ramię nośne wspornika, 3 – dźwigar szybowy główny, 4 – otwory na kotwie

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3