Jan Kostrz - Głębienie szybów

565 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ – wsporniki przeznaczone do mocowania dźwigarów pomocniczych zbrojenia z obudową szybu o  symbolu „P” i kącie nachylenia płyty czołowej α = 60° (Rys. 8.6). Rys. 8.6. Wspornik staliwny P wg BN-78/0436-02. 1 – plecy wspornika, 2 – ramię nośne wspornika, 3 – dźwigar szybowy główny, 4 – otwory na kotwie Wymiary poszczególnych odmian wsporników oraz warunki wykonania określo- no w normie. Wsporniki powinny być poddane obróbce cieplnej przez wyżarzanie i normalizowanie (odpuszczanie). Zbieżności odlewnicze ścianek otworów wspor- ników powinny być tak wykonane, aby większa średnica otworu znajdowała się od strony obudowy szybowej. Wsporniki z żeliwa sferoidalnego powinny odpowiadać wymaganiom zawartym w normie PN-76/H-83126, a wsporniki z żeliwa szarego w normie PN-76/H-83100. Dźwigary ze wspornikami łączy się za pomocą śrub. Połączenie to powinno być tak wykonane, aby siły poziome pochodzące od uderzeń naczynia wydobywczego o czołowe płaszczyzny prowadników powodowały doci- skanie dźwigarów do wsporników. Połączenie dźwigarów ze wspornikami powinno uwzględniać maksymalne do- puszczalne odchyłki wykonania obudowy szybu i dźwigarów szybowych. Wsporniki można połączyć z obudową szybu przez wmurowanie specjalnie wy- kształtowanych końców wsporników w gniazda wykute lub pozostawione w obudo- wie lub też za pomocą kotwienia. W szybach, w których za obudową występują luź-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3