Jan Kostrz - Głębienie szybów

578 Rozdział 8. Zbrojenie szybów Najczęściej projektuje się prowadniki czołowe, ponieważ wykazują wiele zalet w stosunku do prowadników bocznych, a mianowicie: – pozwalają na lepsze prowadzenie naczyń wydobywczych, szczególnie długich klatek, – stwarzają dodatkowe zabezpieczenie przeciwko wysunięciu wozów z klatki w czasie jazdy w szybie, – zezwalają na łatwiejszą kontrolę prowadników z wnętrza klatki. Do wad prowadników czołowych należy zaliczyć konieczność przerywania ich ciągu w podszybiach dla umożliwienia załadowania wozów do klatek. W związku z tym konieczne jest wykonywanie specjalnej konstrukcji, tzw. oszybia (Rys. 8.17). Rys. 8.17. Oszybie. 1 – rama górna, 2 – rama dolna, 3 – przerwane prowadniki czołowe, 4 – prowadniki kątowe Wymagania odnośnie do konstrukcji oszybia podane są w normie BN-84/0414- 03. Konstrukcja oszybi umożliwia zastąpienie prowadników czołowych prowadni- kami kątowymi na narożach klatek, umożliwiającymi przeprowadzenie klatek przez podszybie. Prowadniki boczne biegną nieprzerwanie na całej długości szybu.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3