Jan Kostrz - Głębienie szybów

581 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ – w szybach wydobywczych bez jazdy ludzi za maksymalne obciążenie statyczne Q przyjmuje się: ciężar własny naczynia wydobywczego z zawiesiami, ciężar liny nośnej, ciężar wozów kopalnianych i ciężar użyteczny urobku; stopień bezpieczeń- stwa s powinien wynosić co najmniej 2,8, tj. s > 2,8. Obliczanie prowadników drewnianych. Potrzebny przekrój poprzeczny prowad- nika oblicza się na podstawie maksymalnego obciążenia statycznego Q przypadają- cego na prowadnik i naprężeń dopuszczalnych dla danego współczynnika bezpie- czeństwa. Prowadnik sprawdza się na wyboczenie. Praktycznie obliczenie prowadnika polega na sprawdzeniu stopnia bezpieczeń- stwa, jaki w stosunku do maksymalnego obciążenia statycznego Q wykazywać bę- dzie prowadnik zużyty w stopniu dopuszczonym przepisami, tzn. w chwili wymiany go na nowy (przy czym najmniejszy stopień bezpieczeństwa s musi wynosić: przy jeździe ludzi s = 4, a przy ciągnieniu urobku w szybach bez jazdy ludzi s = 2,8). Sprawdzenie prowadników na ściskanie. Całkowite obciążenia statyczne Q rozkłada się na dwa ciągi prowadników po obu stronach naczynia wydobywczego. Wynikająca stąd siła P działająca na jeden ciąg prowadników wynosi: 2 QP = , (8.2) naprężenie ściskające wywołane siłą P w prowadniku wynosi: 1 c F P =s , (8.3) gdzie: F 1 = F’ 1 – f o = (b’–h’) – f o stopień bezpieczeństwa przy jeździe ludzi wynosi: 4 R s c c ≥ s = , (8.4)

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3