Jan Kostrz - Głębienie szybów

589 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ dz pr n l l2 n ⋅ = , przy czym: l pr – długość jednego prowadnika, m, l dz – pionowa odległość dźwigarów, m, b n – szerokość nacięcia prowadnika dla wpuszczenia dźwigara lub głębokość że- berka, cm, c n = 0,5 – 3 cm, najczęściej c n = 1–2 cm, głębokość nacięcia prowadnika, R c – wytrzymałość na ściskanie drewna prowadnika, MPa (kG/cm 2 ) (Tabl. 8.6). Obciążenie P 2 przenoszone na dźwigary za pomocą śrub wynosi: P 2 = z ś ∙ µ ∙ R c ∙ (a ś 2 - 4 d 2 ś ⋅π ), (8.19) gdzie: z ś – liczba śrub wzdłuż długości prowadników, µ – współczynnik tarcia, dla tarcia między drewnem a stalą µ = 0,4, między drew- nem a drewnem µ = 0,5, a ś – bok kwadratowego łba śruby lub podkładki, cm, d ś – średnica zewnętrzna sworznia śruby (Rys. 8.20), cm, Rys. 8.20. Śruba łącząca prowadnik z dźwigarem. 1 – powierzchnia docisku łba śruby do prowadnika Wyrażenie (a ś 2 - 4 d 2 ś ⋅π ) określa wielkość powierzchni dociskowej (odcinka) łba śru- by prowadnika. Wartość siły P 2 , miarodajną do obliczenia liczby śrub z, otrzymuję się jako róż- nicę znanej siły P 1 przenoszonej przez nacięcia prowadnika oraz siły całkowitej

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3