Jan Kostrz - Głębienie szybów

593 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ Obliczenie dźwigara w przypadku obciążenia jedną siłą (Rys. 8.21). Reakcje podpór A i B: A = l bP d ⋅ ; B = l aP d ⋅ . (8.27) Maksymalny moment zginający występujący w miejscu działania siły P d : M gmax = dr d d d l b aP ⋅ ⋅ , (8.28) wywołuje w dźwigarze naprężenie: σ g = x max w M . (8.29) Stopień bezpieczeństwa wynosi s = g g R s ≥ 4 w szybach z jazdą ludzi lub s ≥ 2,8 w szybach bez jazdy ludzi. Oznaczenia we wzorach: P d – całkowite obciążenie przenoszone z prowadnika na jeden dźwigar, daN (kG); A  – oddziaływanie (reakcja) podpory A, dN (kG); B – oddziaływanie podpory B, daN (kG); a d – odległość działania siły P d na podporę A, cm; b d – odległość działania siły P d na podporę B, cm; l d – rozpiętość dźwigara w świetle, cm; l dr – rozpiętość dźwigara liczona pomiędzy środkami podpartych (zamurowa- nych) odcinków dźwigara, cm; w przybliżeniu l dr = 1,05 l d ; W x – wskaźnik wytrzymałości dźwigara, cm 3 ; R g –wytrzymałość stali na zginanie, MPa (kG/cm 2 ). Przyjmując dopuszczalne naprężenia na zginanie dla stali dźwigara k g = 4 R g moż- na dla danego dźwigara o znanym W x obliczyć dopuszczalną wielkość siły P d , która może być przeniesiona z prowadnika na dźwigar wg wzoru:

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3