Jan Kostrz - Głębienie szybów

599 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ Dla prowadników klejonych z różnych rodzajów drewna przyjmuje się jako mia- rodajną wytrzymałość tego rodzaju drewna, które przeważa w przekroju poprzecz- nym prowadnika; przy równym procentowym udziale kilku rodzajów drewna przyj- muje się za miarodajną wytrzymałość drewna słabszego. Obliczanie dźwigarów. Dźwigary oblicza się na zginanie jako belki wolno pod- parte na murze obudowy szybowej, obciążone w płaszczyźnie poziomej siłą poziomą P p , działającą w miejscu przymocowania prowadnika (Rys. 8.24). Dla zmniejszenia momentu zginającego stosuje się poziome rozpory pomiędzy dźwigarami a obudo- wą. Rozpatruje się odcinek dźwigara pomiędzy obudową szybu a rozporą. Rys. 8.24. Zginanie dźwigara szybowego siłą poziomą P p . 1 – dźwigar szybowy, 2 – prowadniki, 3 – rozpora pozioma. Reakcje podpór wynoszą: A = dr d p l bP ⋅ ; B = dr d p l aP ⋅ . (8.39) Maksymalny moment zginający wynosi: M max = dr d d p l b aP ⋅ ⋅ . (8.40)

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3