Jan Kostrz - Głębienie szybów

610 Rozdział 8. Zbrojenie szybów Wykonywanie dźwigarów szybowych. Dźwigary szybowe mogą być wykonane z profili walcowanych lub giętych, o przekroju otwartym lub zamkniętym, a także o przekrojach powstałych z połączenia przekrojów walcowanych lub giętych. Nale- ży stosować stale z gatunku nie niższego niż St3. Podlegają one odbiorowi zgodnie z obowiązującymi normami. Przy wykonywaniu dźwigarów o przekrojach, które powstają z zespawania dwóch profili walcowanych, tolerancja wykonania nominal- nego przekroju poprzecznego dźwigara wynika z tolerancji profili walcowanych. Jeżeli na wymiar przekroju dźwigara mają wpływ wymiary dwóch profili walcowa- nych, to jako tolerancję tego wymiaru dopuszcza się sumę tolerancji tych profili. Mo- cowanie prowadników do dźwigarów powinno być wykonywane za pomocą blach przyspawanych do dźwigarów. Połączenia te nie mogą być zwichrowane. Dźwigary powinno się obrabiać przez cięcie piłą. W przypadku posługiwania się palnikiem lub cięciem na prasie miejsca cięcia powinny być oszlifowane. Wiercenie otworów powinno być wykonywane z dokładnością ±0,2 mm. Do- puszczalne odchyłki długości dźwigara mogą wynosić: a) ±10 mm, gdy końce dźwigara osadzone są bezpośrednio w obudowie szybu, b) ±5 mm, gdy dźwigar przymocowany jest do wsporników, c) ±2–3 mm, dla dźwigarów przytwierdzanych do konstrukcji ramowej. W celu umożliwienia regulacji ustawienia dźwigarów i prowadników w szybie, otwory w dźwigarach do przymocowania dźwigarów do wsporników oraz otwory w blachach przyspawanych do dźwigarów i służące do mocowania prowadników powinny być owalne z osią podłużną równoległą do osi podłużnej dźwigara. Przesunięcie śruby w otworze nie może przekraczać: a) 10 mm w połączeniach prowadnika z dźwigarem w przypadku, gdy dźwi- gar przymocowany jest do obmurza szybowego wspornikami utwierdzanymi w obmurzu szybowym za pomocą kotwi; b) 20 mm w połączeniach prowadnika z dźwigarem w przypadku, gdy dźwigar osadzony jest bezpośrednio w obmurzu szybowym; c) 20 mm w połączeniach dźwigara ze wspornikiem w przypadku, gdy wsporni- ki osadzone są bezpośrednio w obmurzu szybów.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3