Jan Kostrz - Głębienie szybów

611 GŁĘBIENIE SZYBÓW – JAN KOSTRZ Śruby i nakrętki w połączeniach dźwigarów ze wspornikami oraz rozporkami powinny być wykonane z materiałów o własnościach mechanicznych wg normy PN- -70/M-82054, zabezpieczone przed korozją przez cynkowanie. Dźwigary powinny być zabezpieczone antykorozyjnie i oznakowane zgodnie z dokumentacją. Wykonanie stalowych prowadników szybowych. Prowadniki stalowe mogą być wykonane z profili walcowanych lub giętych o przekroju otwartym lub zamkniętym, a także o przekrojach powstałych z połączenia profili walcowanych lub giętych. Na prowadniki szybowe należy stosować stale o gatunku nie niższym niż St3. Materiał podlega odbiorowi zgodnie z odpowiednimi normami. Spawanie prowadników powstałych z profili powinno być zgodne z dokumen- tacją i wykonane w automatach spawalniczych. Otwory w prowadnikach wykonuje się przez wiercenie lub wytłaczanie. W przypadku wypalania otworów palnikiem acetylenowo-tlenowym, ścianki powinny być wyszlifowane. Prowadniki muszą być proste i nie mogą być zwichrowane. Maksymalna odległość krawędzi prowadnika od płyty wzorcowej nie może przekraczać na całej długości do 6 m – 2 mm, dla pro- wadników o długości powyżej 6 m – 3 mm. Płaszczyzny boczne prowadnika powinny być prostopadłe do płaszczyzny czo- łowej z dokładnością ±1 mm na całej szerokości prowadnika. Zarówno w czasie przygotowania, jak i montażu prowadniki należy przeciąć piłą a nie palnikiem ace- tylenowym. Prowadniki powinny być wykonane z tolerancją przewidzianą w doku- mentacji. W przypadku braku uściślenia tolerancji w dokumentacji dopuszczalna odchyłka długości prowadnika wynosi + 10 mm. Prowadniki powinny być zabez- pieczone antykorozyjnie i odpowiednio oznakowane. Podobne wytyczne powinny być również przestrzegane przy mocowaniu prowadników stalowych szynowych. Stalowe konstrukcje zbrojenia szybu przygotowuje się zazwyczaj w warsztatach centralnych jako gotowe konstrukcje. Tylko w czasie remontów szybów przygoto- wuje się konstrukcję w taki sposób, by na miejscu montażu można było ją uzupełnić zgodnie z domiarami (szablonami) pobranymi w czasie zbrojenia szybu. Wykonanie prowadników drewnianych. W przeciwieństwie do prowadników stalowych prowadniki drewniane obrabia się i przygotowuje na miejscu montażu

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3