Jan Kostrz - Głębienie szybów

616 Rozdział 8. Zbrojenie szybów Rys. 8.27. Pomost do zakładania prowadników. 1 – dźwigary przedziałowe, 2 – rygle pomostu, 3 – ruchoma bariera, 4 – stała bariera, 5 – ślizgi Trzeci sposób zbrojenia szybu, tj. po ukończeniu robót górniczych związanych z głębieniem szybu, wykonuje się z pomostu, który służył do głębienia szybu. Wy- budowuje się z niego (przy jeździe pomostem od dna do zrębu szybu) wszystkie urządzenia w szybie (rurociągi, lutnie, kable) służące do głębienia. Następnie po ewentualnej przeróbce pomostu, zabudowuje się w kierunku z góry w dół wszystkie elementy uzbrojenia szybu tj. zarówno dźwigary główne, jak i prowadniki. Mimo wybudowywania rurociągów lutni, zatopienia szybu i kolejnego zabudowywania tych elementów oraz odwadniania szybu przy zbrojeniu i jeździe pomostem w dół szybu sposób ten jest najefektywniejszy. Daje on poza tym najlepsze wyniki ze względu na jakość i dokładność prac zbrojeniowych. Stąd też jest on obecnie niemal wyłącznie stosowany przy zbrojeniu nowo zgłębionych szybów. Prace miernicze przed zbrojeniem szybu należy rozpocząć od sprawdzenia wy- znaczonego środka szybu.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3