Jan Kostrz - Głębienie szybów

628 Rozdział 8. Zbrojenie szybów W przypadku kotwi klinowej wklejanej, po wymieszaniu zaprawy polimerowej należy wbijać pręt do otworu aż do momentu wystąpienia wyczuwalnego oporu cha- rakteryzującego się sprężystym odbiciem młotka od pręta. Opisane pracy powinny być prowadzone w sposób ciągły. Do mocowania ko- twi szybowych wklejanych mogą być stosowane jedynie ładunki POKS: dla kotwi W-1 – POKS-5, a dla kotwi W2 – POKS-4 charakteryzujące się drobnoziarnistym wypełniaczem (pył kwarcowy), gdyż mogą one dobrze wypełnić przestrzeń między ścianką otworu a prętem kotwi. Zabronione jest stosowanie ładunków wklejających przeterminowanych oraz uszkodzonych w wyniku niewłaściwego przechowywania. Wielkość szczeliny w miejscach przylegania płyty dociskowej wspornika do obudowy nie powinna przekraczać 3 mm. Jeżeli grubość szczeliny wynosi powy- żej 3 mm, to powierzchnię obudowy należy wyrównać mechanicznie lub stosować warstwę wyrównawczą. Warstwę wyrównawczą należy wykonać przed nadaniem kotwiom naciągu wstępnego, zapewniając równomierne wypełnienie przestrzeni po- między płytą dociskową a obudową. Warstwa wyrównawcza nie może być grubsza niż 50 mm. Kotew wklejaną W2 po osadzeniu w otworze można obciążyć naciągiem wstęp- nym nie wcześniej niż po upływie 30 minut. Kotew wklejaną klinową W1 można obciążyć naciągiem do 5 kN natychmiast po zakończeniu wbijania pręta, natomiast dalsze jej obciążenie do wymaganej wartości naciągu wstępnego można wykonać po upływie 30 minut. Wstępny naciąg kotwi należy wywierać za pomocą odpowiednio wycechowanego klucza dynamometrycznego, do wartości zgodnej z dokumentacją techniczną zbrojenia szybowego. Maksymalny naciąg wstępny jednej kotwi nie może przekraczać 10 kN. Po umocowaniu wsporników wprowadza się do nich dźwigary, mocując je wpierw prowizorycznie śrubami, a po przeprowadzeniu pionowania, regulacji i po- ziomowanie – ostatecznie. Płaszczyzny czołowe dźwigarów szybowych powinny być ustawione do osi szy- bu z odchyłką dodatnią do 20 mm. W przypadku zabudowy dźwigarów w czynnych szybach wentylacyjnych od- chyłka ta może być zwiększona do + 30 mm.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3