Materiały konferencyjne SEP 2018

na poz. 1050 i 1290 górniczym wyciągiem szybowym kubłowym wykorzystywanym wcześniej do drążenia i zbrojenia szybu. Naczyniem do transportu ludzi był kubeł urobkowy o po- jemności 3m 3 mieszczący 9 osób. Cykl polegający na wejściu załogi do kubła, zjeździe na dół i wydaniu naczynia na zrąb trwał ok. 20 minut. Oznaczało to wydajność 27 osób na godzinę opuszczonych na poz. 1290. Transport pracowników kopalni do robót rozcinkowych na poz. 1290 kubłem okazał się nie zaspokajać potrzeb kopalni i niemal całkowicie uniemożliwiał prowadzenie dalszych robót szybowych związanych z budową w szybie niezbędnych dla nowego poziomu rurociągów klimatyzacji, odmetanowania i gazów inertnych. NACZYNIE DO JAZDY LUDZI Budowa przedziału południowego szybu VI do pogłębiania szybu przedstawiona została na rysunku 1. Pomostwiszący3-podestowy Martwe końce lin prowadniczo-nośnych Pomost ochronny podpodestem roboczym poz. 1050 Pomost roboczy zotwieranymi klapami poz. 1050 Pomost kontrolny pomostu bezpieczeństwa nadpoz. 1050 Pomost bezpieczeństwa nadpoz. 1050zotwieranymi klapami Pomost ochronny podpomostem zrębowym Pomost roboczy na zrębie zotwieranymi klapami Przegroda pionowa Przegroda pionowa Poz. 900 Poz. 1050 Poz. 1290 Pomost roboczy zotwieranymi klapami poz. 1050 Rys. 1. Uproszczony rzut pionowy szybu VI KWK „Budryk” Fig. 1. Simplified vertical cross-section of the shaft No. 6 at the ‘Budryk’ Hard Coal Mine Jest to klasyczny układ z pomostami roboczymi i pomostem bezpieczeństwa wyposażonymi w otwierane klapy, pomostem wiszącym podwieszonym na dwóch linach prowadniczo-nośnych zamocowanych z jednej strony do zawieszeń końców lin a z drugiej nawijanych na wciągarki. Naczynie zawieszone na haku zawieszenia kubłowego prowadzone było saniami prowad- niczymi po linach prowadniczo-nośnych pomostu wiszącego. Po zgłębieniu i zazbrojeniu szybu na poz. 1290 zabudowany został pomost roboczy umożliwiający wysiadanie z kubła urobkowego na poz. 1290. Nowe naczynie do jazdy ludzi ma postać klasycznej dwupiętrowej klatki przystosowanej do zawieszenia na istniejącym zawieszeniu kubłowym. Zasadniczo składa się z głowicy z za- wieszeniem, pomostu dolnego i górnego połączonych cięgłami nośnymi z głowicą. Całość zamyka poszycie z blachy perforowanej, w którym umieszczono drzwi pięter oraz włazy ewakuacyjne. Każde piętro posiada dwoje drzwi i jeden właz ewakuacyjny. Drzwi zostały umiejscowione w ścianach bocznych poszycia. Włazy ewakuacyjne znajdują się w ścianie czołowej umożliwiając ewakuację do przedziału drabinowego.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3