Materiały konferencyjne SEP 2018

Wnioski – c.d. • Zestawiając sumy wpływów do funduszy publicznych ze stratami z działalności górnictwa węgla kamiennego można zauważyć, że nawet w najgorszym z analizowanych lat, to jest 2015 roku, straty te stanowiły tylko około 23% dochodów publicznych generowanych przez górnictwo węgla kamiennego. Zwraca to uwagę na bardzo duże obciążenie górnictwa płatnościami publicznoprawnymi i wskazuje, że górnictwo przynoszące stratę finansową (w rozumieniu przepisów o rachunkowości) nie jest obciążeniem dla gospodarki. Przedstawiony rachunek dochodów publicznych generowanych przez górnictwo węgla kamiennego w Polsce wskazuje, że jego likwidacja jest sprzeczna z interesem społecznym – szczególnie w wieloletniej perspektywie. • Światowy rynek surowców energetycznych cechują cykle koniunkturalne, które skutkują okresowymi wzrostami i spadkami cen. Przykładowo w roku 2012, w warunkach wysokich cen surowców energetycznych, górnictwo węgla kamiennego w Polsce wypracowało zysk netto w wysokości około 1,6 mld zł mimo, że jego obciążenie płatnościami publicznymi było podobnie wysokie, jak w latach następnych. Gdyby w okresie spadku cen węgla jego obciążenie bezpośrednimi płatnościami publicznoprawnymi zostało odpowiednio zmniejszone, górnictwo węgla kamiennego mogło by nadal przynosić zysk, a nie straty wykazywane w sprawozdaniach finansowych spółek.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3