Materiały konferencyjne SEP 2018

18 Mirosław Bajda, Ryszard Błażej, Leszek Jurdziak • Przenośniki taśmowe są szeroko stosowane w górnictwie do transportu urobku zarówno w kopalniach podziemnych, jak i w odkrywkowych • Połączenia taśm, z uwagi na ich niższą wytrzymałość i trwałość, stanowią najsłabsze ogniwo w strukturze szeregowej, która jest pętlą taśm z punktu widzenia teorii niezawodności • Z upływem czasu taśmy i połączenia zużywają się i są poddawane różnym losowym uszkodzenim • Zerwanie ciągłości pętli (np. z powodu zerwania połączenia) powoduje przedłużające się przestoje awaryjne, które wiążą się z wysokimi kosztami i stratami produkcji • Połączeniom taśm nie poświęca się jednak wystarczająco dużo uwagi, chociaż kluczowy jest ich wpływ na niezawodność i koszty (m.in . nie analizuje się trwałości taśm i połączeń, częstości awarii oraz skutków postojów awaryjnych) • Wstawiania nowego odcinka taśmy w miejsce uszkodzonego fragmentu taśmy odbywa się bez analizy ekonomicznej korzyści i kosztów sposobu wymiany, choć ma on wpływ na niezawodność całej pętli i długofalowe koszty transportu • Priorytetem jest bowiem szybkie przywrócenia pracy przenośników i oszczędzanie drogiej taśmy • Rosnąca liczba połączeń i odcinków taśm w pętli obniża jej niezawodność i zwiększa zagrożenie awariami powodującymi: – straty produkcyjne (np. awarie przenośników na głównych magistralach transportowych), – zagrożenie życia ludzi (np. awarie pętli taśm na przenośnikach transportujących ludzi) Analiza ekonomiczna wymian odcinków i połączeń taśm w oparciu o wyniki badania ich stanu Podsumowanie

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3