Materiały konferencyjne SEP 2018

WNIOSKI Autorzy przeanalizowali zjawiska, jakie mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo operatorów ma- szyn samojezdnych, przeznaczonych do pracy w kopalniach podziemnych. Wzięli pod uwagę nieprzestudiowane dotychczas zdarzenia. Największym zagrożeniem okazało się wypiętrzenie spągu, powstające na skutek wstrząsów górotworu. Zjawisko to jest szczególnie niebezpieczne, jeżeli jego epicentrum znajduje się pod maszyną, w której znajduje się operator bądź w jej po- bliżu. Podjęto próbę zamodelowania oraz przeprowadzenia symulacji takiego zdarzenia, wyko- rzystując pełny model człowieka oraz konstrukcji chroniącej operatora. Uzyskane wyniki wskazują, iż obciążenia doznawane przez operatora podczas tego typu sytuacji wypadkowych spowodują znaczne, często śmiertelne obrażenia. Wskazuje to potrzebę szerszej analizy zja- wisk dynamicznych, które mogą zagrażać operatorom maszyn, znajdujących się często w naj- bardziej niebezpiecznych miejscach w kopalni. Przeprowadzona symulacja numeryczna jest wstępem do dalszych badań na bezpieczeństwem operatorów samojezdnych maszyn, pracują- cych w kopalniach podziemnych. Badania współfinansowane przez Narodowe Centrum Nauki w ramach projektu „Ocena skut- ków zjawisk sejsmicznych zachodzących w kopalniach podziemnych w aspekcie bezpieczeństwa operatorów maszyn” nr 2015/17/N/ST8/01212. LITERATURA [1] Derlukiewicz D., Karliński J., Iluk A., 2010: The Operator Protective Structures Testing for Mining Machines, Solid State Phenomena Vol. 165, pp 256-261. [2] Karliński J., Rusiński E., Smolnicki T., 2008: Protective structures for construction and mining ma- chine operators, Automation in Construction Vol. 17, pp. 232–244. [3] Kaneda S., Tamagawa T., 2003: Introduction of Simulation of Falling Object Protective Structures, Komatsu Tecjnical Reports Vol. 49(151), pp. 1-6. [4] Goszcz A., 1999: Elementy mechaniki skał oraz tąpania w polskich kopalniach węgla i miedzi, IGSMiE PAN, Kraków. [5 ] http://www.wug.gov.pl/bhp/statystyki, 12.2016. [6] Ptak M., Rusiński E., Karliński J., Dragan S., 2012: Evaluation of kinematics of SUV to pedestrian impact - lower leg impactor and dummy approach, Archives of Civil and Mechanical Engineering Vol. 12(1), pp. 68-73. [7] Perez O., 2000: Evaluation of the FAA Hybrid 50th percentile anthropometric test dummy under the far 23.562 and 25.562 emergency landing conditions for the combined horizontal-vertical dynamic loading, Wichita State University, College of Engineering, Department of Mechanical Engineering. [8] Apel T., Steinbach O., 2013: Advanced Finite Element Methods and Applications, Springer Vol. 66, ISBN: 978-3-642-30315-9. [9] Greenwald R, Gwin J., Chu J., Crisco J., 2008: Head Impact Severity Measures for Evaluating Mild Traumatic Brain Injury Risk Exposure, Neurosurgery Vol. 62(4), pp. 789-798. [10] IlukA., 2013: Wybrane aspekty bezpieczeństwa biernego w pojazdach narażonych na eksplozje min, Oficyna Wyd. PWr, Wrocław.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3