Materiały konferencyjne SEP 2018

Zdarzało się w przeszłości, że śruby z podobnie dużymi uszkodzeniami korozyjnymi nie ulegały zniszczeniu wskutek ścięcia osłabionego łba, lecz prawidłowemu zerwaniu trzpienia albo ścięciu gwintu (co z kolei nie jest właściwym typem zniszczenia), spełniając normowy warunek nośności przekraczającej 322 kN. Z powyższego wynika, że ryzyko wystąpienia ścięcia łba śruby podczas próby rozciągania pojawia się przy spadku jego objętości poniżej 50 cm 3 . Udział procentowy takich śrub w bada- nej populacji może być wskaźnikiem zaawansowania procesu postępu degradacji korozyjnej populacji śrub. Rys. 5. Stan śrub tubingowych po badaniach wytrzymałościowych Fig. 5. Bolts after strength tests 4.5. Prognoza trwałości funkcjonowania śrub w obudowie tubingowej Po wykonaniu badań wytrzymałości na rozciąganie śrub pełnowymiarowych wykonywana jest analiza statystyczna wraz z prognozą trwałości funkcjonowania śrub tubingowych. Obliczana jest wartość średnia nośności dla badanej partii śrub, odchylenie standardowe oraz współczynnik ziemności dla każdej badanej partii śrub. Poniżej przedstawiono przykładowy tok obliczeń. Nośność średnia Fm plus/minus odchylenie standardowe oraz współczynniki zmienności υ =(odchylenie standard)/(wartość średnia) dla poszczególnych grup badanych śrub wynoszą odpowiednio:  śruby M39: Fm =331,1 109,7 kN, ?=0,331;  śruby M42: Fm =381,9 141,3 kN, ?=0,370. Analiza statystyczna wartości sił niszczących dokonana na podstawie testu t Studenta wy- kazała, że wartości charakterystyki niezawodności t? określającej prawdopodobieństwo wystą- pienia nośności niższej od 322 kN dla śrub M39, zaś dla śrub M42 369,9 kN wynoszą dla po- szczególnych odcinków:  śruby M39: t? =(331,1-322)/109,7 = 0,083;  śruby M42: t? =(381,9-369,9)/141,3 = 0,085. Oszacowane na tej podstawie prawdopodobieństwa p wystąpienia na poszczególnych od- cinkach śrub o nośności niższej od wymaganej F< 322 kN (M39) i 369,9 (M42) wynoszą:

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3