Materiały konferencyjne SEP 2019

Szkoła Eksploatacji Podziemnej 2019, Materiały Konferencyjne Zwiększanie prędkości użytkowej w układach transportu w wyrobiskach poziomych oraz pochyłych o nachyleniu nie większym niż 45° Łukasz Bednarczyk PGG S.A. Oddział Centrala STRESZCZENIE: W referacie zostało przedstawione zagadnienie optymalizacji systemu transportu podziemnego w zakresie zwiększenia prędkości użytkowej. Uzyskanej w wyniku zastosowanie zmian organizacyjnych, wdrożenia nowych rozwiązań w obszarze zabezpiecza- nia i kierowania ruchem a także perspektyw wdrożenia szybkobieżnych środków transportu podziemnego. SŁOWA KLUCZOWE: Transport podziemny, logistyka kopalniana, prędkość maksymalna, kopalniana kolej podziemna, kolejki podwieszone 1. WSPÓŁCZESNE UKŁADY TRANSPORTU PODZIEMNEGO W ASPEKCIE PRĘDKOŚCI UŻYTKOWEJ W kopalniach węgla kamiennego, aktualnie stosowane są trzy dominujące układy transportu: kopalniana kolej podziemna, kolejki podwieszone, kolejki spągowe, ostatnie wymienione ni- niejszym referacie nie będą rozpatrywane. Na przestrzeni ostatnich lat dominujące stały się środki transportu z napędem własnym, można dostrzec zanik układów transportu z napędem linowym. Spowodowane jest to: możliwością prowadzenia transportu jedynie wzdłuż wyzna- czonej trasy, brakiem wizualnego kontaktu pracownika obsługującego napęd z zestawem transportowym, możliwością niekontrolowanego zerwania liny ciągnącej i stwarzającej zagro- żenie wypadkowe, koniecznymi, stałymi nakładami na konserwację liny oraz zespołów rolek prowadzących na trasie jezdnej.[3] 1.1. Kopalniana kolej podziemna Transport po spągu jest stosowany od początku rozwoju górnictwa, pierwsze tory kopalniane pojawiły się w XVII wieku [3], dawnej za pomocą wozów urobkowych była realizowana od- stawa urobku, współcześnie odstawa urobku odbywa się wyłącznie przenośnikami taśmowymi [6], rola kolei podziemnej, to przede wszystkim transport materiałów, jazda ludzi i obsługa

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3