Materiały konferencyjne SEP 2019
Rys. 1. Wykres czasu przejazdu dystansu w zależność od prędkości jazdy środka transportu podziemnego. Figure 1. Travel time depending on underground transport travelling speed. 3. MOŻLIWOŚĆ ZMIAN W SYSTEMACH KIEROWANIA I ZABEZPIECZANIA RUCHU UKŁADACH TRANSPORTU PODZIEMNEGO Prędkość użytkową środków transportu przedstawiona w tabeli 1. to wyniki pomiarów czasu przejazdu dla tras przyporządkowanych do trzech kategorii. Do I kategorii zakwalifikowano trasę gdzie zastosowane działania optymalizujące pod względem uzyskania możliwie wysokiej pręd- kości użytkowej, do II kategorii trasy, gdzie jazda ludzi jest prowadzona regularnie w standar- dowych warunkach, natomiast do III kategorii trasy gdzie jazda ludzi prowadzona jest doraźne- drogi transportu są w złym stanie. Działania optymalizujące pozwalają zwiększyć prędkość użyt- kową z poziomu przeciętego stanu dla kolei podziemnej o 12% natomiast dla kolejek podwieszo- nych o 10%. Powyższe wartości przedstawiają poziom możliwości optymalizacji, gdyż każdy układ transportu należy analizować indywidualnie. Można dostrzec, że zaburzenia lokalne płyn- ności ruchu maja zdecydowane znacznie do optymalizacji transportu kopalnianego [5]. Miejsca optymalizacji trasy przejazdu przedstawia uproszczony wykres (rys. 2 ) jazdy ludzi, gdzie wi- doczne są poszczególne fazy ruchu oraz odpowiadające im prędkości względem upływającego czasu. Idea zwiększania prędkości użytkowej to nie tylko zwiększenie prędkości maksymalnej, to przede wszystkim analiza całego układu transportu i wyeliminowanie lub zniwelowanie wszystkich obniżeń krzywej prędkości. W tym celu można zastosować szereg rozwiązań: -organizacje głównych dróg transportu zgodnie z największym priorytetem jazdy ludzi, -zastosowanie rozjazdów sterowanych zdalnie, -wdrożenie tam wentylacyjnych otwieranych i zamykanych zdalnie lub najazdowo z odpowied- nim wyprzedzeniem,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3