Materiały konferencyjne SEP 2019

stycje w tym zakresie pozwoliliby również zmniejszyć koszt użytkowania pozostałych środ- ków transportu. Ponadto, do dziś nie opracowano metod obliczeń dynamicznych, np. podczas hamowania kolejki a zwłaszcza hamowania awaryjnego, określających siły dynamiczne w elementach trasy [3] Kolejnym elementem jest system kierowania i zabezpieczania ruchem, częściowo opisany powyżej, jednak większa prędkości jazdy niż dotychczas wymaga tu rów- nież badań i modernizacji np. określenia widoczności znaków, czasu reakcji operatora, zakresu pracy urządzeń samoczynnego hamowania. Priorytetowym aspektem w transporcie jest zapew- nienie bezpieczeństwa operatora, transportowanych ludzi oraz wszystkich osób przebywają- cych w wyrobiskach transportowych.[9] Zapewne konieczne będzie zastosowanie pasów bez- pieczeństwa blokad uniemożliwiających otwarcie drzwi podczas jazdy, natomiast dotychcza- sowe doświadczania zachowania pracowników sugerują konieczność zapewnia systemowego zabezpieczania przed wtargnięciem na drogi transportu[9]. Zabezpieczanie takie może być sko- jarzone z systemem lokalizacji pracowników w wyrobiskach dołowych. Rys. 3. Podziemny zespół trakcyjny do jazdy ludzi z napędem elektrycznym akumulatorowym o prędko- ści maksymalnej 11,2 m/s – zastosowany w 1983 r. w kopalni w Bevercotes w Wielkiej Brytanii [12]. Kolejka podwieszona z zestawem do transportu ludzi o prędkości maksymalnej 6,5 m/s.[13] Figure 3. Underground passenger train unit with battery – electric drive with maximum speed of 11,2 m/s – used in 1983 in the Great Britain Bevercotes mine [12]. Underground passenger train with maximum speed of 6,5 m/s.[13] W najnowszych publikacjach uwidacznia się zwiastowanie rozwoju napędów elektrycznych zarówno akumulatorowych jak i elektrycznych z zasilaniem liniowym. Doskonalenie nowej generacji akumulatorów i silników elektrycznych może spowodować w przyszłości ogranicze- nie napędów spalinowych do tras długich i energochłonnych lub całkowitą eliminację silników spalinowych na rzecz elektrycznych [11], [7]zwłaszcza uwzględniając niekorzystny wspływ spalin i hałasu.[4] Zastawanie szybkobieżnych środków transportu z napędem elektrycznym stanowiłoby skokowy wzrost efektywności zarówno dla kolejek podwieszonych jak również w kolei podziemnej, gdzie wprawdzie powszechnie stosowane są lokomotywy elektryczne jed- nak głównie prezentujące rozwiązania technologiczne z lat 70-tych ubiegłego wieku.[8]

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3