Materiały konferencyjne SEP 2019

Szkoła Eksploatacji Podziemnej 2019, Materiały Konferencyjne System lokalizacji i identyfikacji PORTAS JSW S.A. KWK „Budryk” - doświadczenia kopalni w procesie testowania Mirosław Mrukwa JSW S.A., KWK „Budryk” STRESZCZENIE: Iskrobezpieczny System Radiowej Identyfikacji PORTAS stosowany jest do rejestracji przemieszczania się załogi na dole i na powierzchni kopalni. System PORTAS składa się z części powierzchniowej oraz dołowej. Część powierzchniowa obejmuje stację ro- boczą zbierającą i przetwarzającą dane z systemu, oraz konfigurację i wizualizację zdarzeń. Część dołowa systemu obejmuje urządzenia i infrastrukturę telekomunikacyjną w wyrobiskach podziemnych zabudowanych w JSW S.A. KWK Budryk SŁOWA KLUCZOWE: Iskrobezpieczny System Radiowej Identyfikacji PORTAS, WireNode 1. WSTĘP Prezes Zarządu JSW S.A. powołał Zespół Projektowy do realizacji zadania: "Wypracowa- nie wytycznych i rekomendacji strategicznej w zakresie podjęcia niezbędnych działań w kie- runki wyboru nowych rozwiązań w celu istotnej poprawy standardów łączności, identyfikacji oraz monitoringu pracowników przebywających pod ziemią w kopalniach JSW S.A.” Ze względu na złożoność problemu powołano Zespół składający się z przedstawicieli poszczegól- nych zakładów, którego głównym zadaniem był przegląd i ocena wybranych rozwiązań łącz- ności bezprzewodowej oraz systemów identyfikacji i monitoringu pracowników na dole kopal- ni, z uwzględnieniem wykorzystywanych przez te systemy elementów istniejącej infrastruktury dołowej. Zespół Projektowy w trakcie działania przejrzał prezentacje z rozwiązaniami kilu za- proszonych firm. Po przeprowadzonych prezentacjach Zespół przeprowadził testy ruchowe wybranych systemów środowisku dołowym w czterech kopalniach JSW S.A. Główne wymagania funkcjonalne i techniczne przedstawiają się następująco:  Infrastruktura szkieletowa systemu w oparciu o istniejącą siec światłowodową,  Lokalizacja pracowników ma odbywać się w czasie rzeczywistym,  Wymagana dokładność lokalizacji pracowników w rejonach zagrożenia wyrobisk chodnikowych i ścianowych z dokładnością +/- 2m wzdłuż chodnika,  Lokalizacja środków transportu na całym monitorowanym obszarze,  System musi być niezawodny w 100% w zakresie identyfikacji i monitoringu pra- cowników, w strefach działania systemu. System PORTAS wykorzystuje aktywną technologię RFID do rejestracji przemieszczania identyfikatorów przez bramki lokalizacyjne. Wykorzystanie aktywnej technologii RFID stwa- rza możliwość równoczesnego śledzenia dużej liczby identyfikatorów, zapewnia wysoką nie- zawodność rejestracji przejścia przez bramkę i duży zasięg komunikacji radiowej dla funkcji uzupełniających. PORTAS w odróżnieniu od systemów antykolizyjnych wykorzystujących

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3