Materiały konferencyjne SEP 2019
W ten sposób pozostaje grupa użytkowników samochodów osobowych licząca około 10,2 mln osób, dla których wymiana samochodu na jednostki elektryczne może być opłacalna i nie stwarzać utrudnień w codziennej eksploatacji (wystarczające będzie jedynie nocne łado- wanie). Jest to rynek wystarczający dla realizacji rządowego Planu Rozwoju Elektromobilności zakładającego osiągnięcie liczby 1 mln pojazdów elektrycznych do 2025 r. [12] jak i dla pro- gnozy światowej, według której w Polsce mogłoby być 5 mln takich aut do roku 2040 [9]. Przy powyższych założeniach w godzinach nocnych nastąpi wzrost obciążenia krajowej sieci elektroenergetycznej o 2200 MW w przypadku obecności 1 mln osobowych samochodów elektrycznych i aż o 11 GW w przypadku 5 mln takich pojazdów. Zmiany obciążenia sieci elektroenergetycznej przedstawiono na przykładowym przebiegu dobowego jej obciążenia na rys. 6. O ile zapotrzebowanie na energię elektryczną generowane przez 1 mln samochodów elektrycznych zwiększy nocny pobór energii do poziomu leżącego poniżej średniej dobowej, to w bardziej oddalonej przyszłości, przy 5 mln samochodów elektrycznych zapotrzebowanie na moc znacznie przekroczy aktualne maximum i osiągnie w przybliżeniu wartość odpowiadającą 25% całkowitej mocy zainstalowanej obecnie w polskich elektrowniach (por. tabela 1). Dla zobrazowania wielkości poboru mocy przy masowej eksploatacji samochodów elektrycznych można dodać, że moc 2200 MW odpowiada mocy zainstalowanej dwóch przeciętnych spośród 18 głównych polskich elektrowni zawodowych (np. elektrownie Turów i Skawina) [13, 14]. Rys. 6. Obciążenie krajowej sieci elektroenergetycznej przy masowym nocnym ładowaniu samochodów elektrycznych standardowymi ładowarkami jednofazowymi o mocy 2,2 kW (obliczenie własne wg [12]) Figure 6. Load on the national power grid for mass night charging of electric cars with standard 2.2 kW single-phase chargers (calculation of authors according to [12]) Według przeprowadzonej analizy [15], średni dzienny przebieg samochodu elektrycznego w polskich warunkach wyniesie około 35 km, co przy średnim zużyciu energii wynoszącym około 16 kWh/100 km, daje dobowe zużycie energii wynoszące około 5 kWh. W skali jednego miliona samochodów powstanie więc dodatkowe zapotrzebowanie na około 5 GWh na dobę
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3