Materiały konferencyjne SEP 2019

LITERATURA [1] Global Carbon Atlas ( http://www.globalcarbonatlas.org/en/CO2-emissions) [2] Krajowy Ośrodek Bilansowania I Zarządzania Emisjami 2018: Wskaźniki emisyjności CO 2 , SO 2 , NO x , CO i Pyłu całkowitego dla energii elektrycznej. [3] Imperial College London & E4Tech 2018: Energy Revolution: A Global Outlook. Contribution to COP24 debate. [4] Polskie Sieci Elektroenergetyczne – Raporty za rok 2017 (https://www.pse.pl/dane- systemowe/funkcjonowanie-rb/raporty-roczne-z-funkcjonowania-kse-za-rok/raporty-za-rok-2017) [5] Główny Urząd Statystyczny 2013: Zamieszkane budynki – Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. [6] Główny Urząd Statystyczny 2017: Zużycie energii w gospodarstwach domowych w 2015 r. [7] Główny Urząd Statystyczny 2018: Zużycie paliw i nośników energii w 2017 r. [8] Szlugaj-Stala K. 2017: Analiza sektora drobnych odbiorców węgla kamiennego. Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal, tom 20, zeszyt 3, str.117-134. [9] Bloomberg Energy Finance: Electric Vehicle Outlook 2018 (http:// https://bnef.turtl.co/story/evo2018) . [10] https://www.auto-swiat.pl/testy/sprawdzamy-realny-zasieg-samochodow-elektrycznych/6l5qstn [11 ] https://www.motofakty.pl/artykul/galeria/polski-kierowca-300-zl-miesiecznie-na-paliwo-i-20-tys- km-pokonanych-rocznie/2.html [12] Ministerstwo Energii 2016: Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce. [13] https://rynek-energii-elektrycznej.cire.pl/st ,33,200,tr,67,0,0,0,0,0,elektrownie-w-polsce.html [14] https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_elektrowni_w_Polsce [15] Plewa F., Strozik G.: 2018: Energy and environmental implications of electromobility implementa- tion in Poland. Konferencja Naukowa Górnictwo Zrównoważonego Rozwoju, Wydział Górnictwa i Geologii, Politechnika Śląska, Gliwice. [16] Romare M, Dahllöf L. 2017: The Life Cycl Energy Consumption and Greenhouse Gas Emissions from Lithium-Ion Batteries. IVL Swedish Environmental Research Institute, Stockholm, Sweden. IMPACT OF SELECTED BEHAVIORS OF INDIVIDUAL FOSSIL FUEL CONSUMERS ON DOMESTIC DEMAND FOR HARD COAL AND CO 2 EMISSIONS In 2017, Poland was ranked 38 on the list of CO 2 emissions per capita. However, it occupies one of the highest places in the scope of CO 2 emissions in the production of electricity. In- creasing coal prices encourage household owners to replace coal-fired boilers with gas, which results in a decrease in demand for hard coal and CO 2 emissions. The second aspect of the change in the structure of fuel and energy consumption is the expected increase in electromo- bility. The appearance of a significant number of electric cars will be accompanied by an in- crease in the demand for electricity, which in a situation where 83% of this energy is obtained from coal will increase the demand for thermal coal. At the same time, the impact of electro- mobility on the decrease in CO 2 emissions caused by the decrease in the number of liquid fuels burned will be smaller than in the case of countries that have a higher share of renewable ener- gy sources in electricity production.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3